3.4

Det stora blå

Jacques Mayol och hans ständige rival Enzo Molinari är mästare i fridykning och har gjort en karriär av tävlingen som är den enda i sitt slag. Jacques livslånga fixering vid dykning kommer från hans ovanliga förbindelse med havet, medan Enzo frodas av utmaningarna av dess naturliga fara. På en av sina resor möter Jacques amerikanskan Johana Baker som blir attraherad av hans oskuldsfulla kvaliteter och följer honom genom Europa för att dela hans äventyr, triumfer och ultimata tragiska band med Enzo.

Originaltitel Le grand bleu
Alternativ titel The Big Blue
Regissör Luc Besson
Manus Jacques Mayol, Marilyn Goldin, Robert Garland, Marc Perrier, Luc Besson
Genre Drama, Romantik, 80-tal
Skådespelare Rosanna Arquette, Jean-Marc Barr, Jean Reno, Paul Shenar, Sergio Castellitto, Jean Bouise, Marc Duret, Griffin Dunne, Andréas Voutsinas, Valentina Vargas, Kimberly Beck, Patrick Fontana, Alessandra Vazzoler, Geoffrey Carey, Bruce Guerre-Berthelot

Skapad 2019-11-24 av horvendile
En hoppande delfin mot en fullmåne. Jag borde ha anat oråd redan vid DVD-förpackningen. Men naivt tänkte jag bara: Luc Besson, Jean Reno och dykning - vad kan gå fel? Jacques (Jean-Marc Barr) o...   Läs mer »

AndersAxelsso
2019-02-04
Tyvärr. det här håller inte.
OffTheGround
2018-02-04
Svindlande undervattenscener och ett fullkomligt fenomenalt soundtrack väger nästan upp en stor portion trams mellan varven och att (åtminstone) director's cut är för lång.
StaffanE71
2017-12-24
Låt oss vara klara på en sak, anledningen till att du ska se den här filmen är att du ska uppleva de underbart vackra undervattensfotot, i kombination med pricken över i: musiken av Eric Serra. Jean Reno briljerar också med humor. Det andra är rätt ovidkommande. Arquettes karaktär är bitvis pinsamt patetisk. Som helhet är det dock en stark 4'a.
2017-10-14
helt ok
asasae
2017-09-10
Lustigt och halvtaskigt skådespeleri, en story som lämnade en något konfunderad. Vackert filmat emellanåt, men filmen är dessvärre inte (sedd 2017) ett masterpiece...
karlmats
2017-08-23
Det känns mycket som Luc Besson det här. Samtidigt som karaktärerna är sådär lagom knäppa så är det förutom de vackra undervattenmiljöerna inte så mycket som griper tag i mig här. Reno är rätt mycket av en douchebag filmen igenom och är svår att gilla även om han har sina stunder i början. Att han måste dölja för sin matlagningsglada mamma att han har ätit restaurangpasta är en sån där grej som känns härligt italienskt fast tvärtom då. Huvudpersonen vill hellre vara en delfin och är så där lagom knepig och introvert så att man undrar hur tjejen faller, och ligger kvar, för honom trots allt. Rosanna Arquette känns som en ganska kass skådis och i slutändan är storyn inte tillräckligt intressant för att den ska orka upp till mer än en 2a.
sirkurt
2017-08-19
Vacker musik och mäktiga scener blandad med fåniga scener och stereotypa karaktärer.
RustyFilm
2016-12-09
Med en så här enkelspårig handling förvånar det att helheten blir så pass fascinerande. Snäll och långsam är tonen i filmen med Rosana Arquette (Johanna i filmen) som en charmig krydda.
Fiskjävel
2016-09-26
Filmen är verkligen jättevacker och rent filmtekniskt prickfri..problemet är att det stundtals blir otroligt stelt och tråkigt. 3-.
Anakin_84
2015-02-16
den är väldigt ojämn. stundtals är filmen sjukt bra och man vill ge den ett högre betyg, men så kommer stunderna då den är mindre bra, och bara utdragen och seg....jag menar, enough with the dolphins already! jag fattar att han är fascinerad av delfiner, men måste dom scenerna vara så extremt utdragna? sen, som jag förstått det, såg jag den europeiska versionen som är utan det alternativa slutet (kikade på det slutet efter filmen för att se om det blev bättre men...) vet inte riktigt vad jag ska tycka om slutet egentligen.... All I know is, that guy needs some serious therapy...! :-/ Pga att den är så ojämn och att jag inte riktigt vet om jag gillade slutet, så får det bli en enkel trea.