3.2

Det stora landet

Fartygskaptenen McKay anländer till den amerikanska västern för att gifta sig med en ranchägares dotter. Ranchägaren är mitt i en fejd med en annan ranchägare och McKay finner sig snart mitt i fejden.

Originaltitel The Big Country
Regissör William Wyler
Manus Jessamyn West, Robert Wyler, James R Webb, Sy Bartlett, Robert Wilder
Genre Drama, Romantik, Western, 50-tal
Skådespelare Charlton Heston, Gregory Peck, Jean Simmons, Carroll Baker, Burl Ives, Chuck Connors, Charles Bickford, Alfonso Bedoya

2019-01-18
Småputtrigt med en hedersam Peck i huvudrollen. Småtrevligt men också småsegt. Slät men inte ovän tvåa.
NEDERVETIL
2014-12-30
Detta var igentligen en intressant film.... klart avikande från den vanliga western film stilen.... sevärd!! Kul trivia....detta var President Dwight D. Eisenhowers favorit film.
HerrArne
2013-04-29
Underbart foto, snygg musik och bra skådespeleri men ett mediokert manus drar ner helheten. Jag skulle förmodligen inte uppskatta en nedklippt version bättre.
TobiasFünke
2012-08-21
fin matiné!
Astrojacob
2011-11-20
Överraskande välgjort westerndrama med absolut perfekt casting. Jag väljer aldrig western före andra genrer men såg den för Pecks skull och William Wyler. Detta är ingen vanlig western utan mer drama och maktkamp med lite romantik i bakgrunden. Burl Ives fick ju även rättvist en Oscar för den hårdföre pappan i ena gänget. Makalös närvaro. Nära sätta en Femma men en stark Fyra i alla fall. Peck o Heston shines.
Sznax
2011-09-25
Väldigt storslagen och vacker västern, men aldeles för lång. Längden känns egentligen inte, utan problemet ligger i att scenerna konstant är för utdragna. De kommer aldrig fram, utan det är en massa dividerande mellan karaktärerna innan de gör det de ska. Bra skådespelare hjälper (Peck är som alltid magnifik). Storyn är ganska klassisk men med en twist som gör att den faktiskt hela tiden är oförutsägbar. Betyg 6.0
bubblo
2010-02-17
Medryckande westernberättelse med en ovanlig huvudperson. Tonvikt lagd på drama mer än action, och det är aldrig förutsägbart var handlingen skall ta vägen.
ses11
2009-05-13
Vart får man egentligen tag på 165-minuters versionen? på CDON och Discshop säljer de endast en nedklippt verion av filmen.
goeran
2007-12-13
Ett sevärt westerndrama filmat i ett storslaget landskap. Själva storyn känns kanske inte helt trovärdig i alla delar men Gregory Peck är mycket bra i huvudrollen. Burl Ives som Rufus Hannassey och Charles Bickford som major Terrill är också bra. Och filmens längd är definitivt inget problem; man tänker inte alls på vad klockan är medan man ser filmen.
bluevelvet
2006-11-15
På tok för lång. Dom hda kunnat bantat ner den till 100 minuter eller något. Huvud intrigen tar alldrig riktigt fart förens på slutet och stundtals så känns det väldigt fånigtn nästan lite Nils Poppe komedi över allting. Den stora behållningen är Jean Simmons, hon räddar allting.