3.2

Det stora landet

Fartygskaptenen McKay anländer till den amerikanska västern för att gifta sig med en ranchägares dotter. Ranchägaren är mitt i en fejd med en annan ranchägare och McKay finner sig snart mitt i fejden.

Originaltitel The Big Country
Regissör William Wyler
Manus Jessamyn West, Robert Wyler, James R Webb, Sy Bartlett, Robert Wilder
Genre Drama, Romantik, Western, 50-tal
Skådespelare Charlton Heston, Gregory Peck, Jean Simmons, Carroll Baker, Burl Ives, Chuck Connors, Charles Bickford, Alfonso Bedoya

goeran
2007-12-13
Ett sevärt westerndrama filmat i ett storslaget landskap. Själva storyn känns kanske inte helt trovärdig i alla delar men Gregory Peck är mycket bra i huvudrollen. Burl Ives som Rufus Hannassey och Charles Bickford som major Terrill är också bra. Och filmens längd är definitivt inget problem; man tänker inte alls på vad klockan är medan man ser filmen.
bluevelvet
2006-11-15
På tok för lång. Dom hda kunnat bantat ner den till 100 minuter eller något. Huvud intrigen tar alldrig riktigt fart förens på slutet och stundtals så känns det väldigt fånigtn nästan lite Nils Poppe komedi över allting. Den stora behållningen är Jean Simmons, hon räddar allting.
Bomkia
2005-11-22
På tok för lång för min smak, men härligt bomastiskt på ett sånt där 50-talsvis. Alltid roligt att se Gregory Peck. Pluspoäng också för musiken. Stark trea.
Mysoxen
2004-03-02