Det stora reportaget

Hildy Johnson är trött på sitt arbete som reporter, trots sin framgång och bestämmer sig för att lämna sin tjänst för att gifta sig. Men hans chef Walter Burns lockar istället med ett prestigefyllt uppdrag. Den första filmversionen av Ben Hechts och Charles MacArthurs pjäs.

Originaltitel The Front Page
Regissör Lewis Milestone
Manus Bartlett Cormack
Genre 30-tal, Komedi
Skådespelare Adolphe Menjou, Pat O'Brien, Mary Brian, Edward Everett Horton, Walter Catlett, George E Stone, Mae Clarke, Slim Summerville, Matt Moore, Frank McHugh, Clarence Wilson, Fred Howard, Phil Tead

Tonti
2019-03-20
Rafflande murveldramatik på högvarv som inte står Hawks version alltför långt efter. Överraskande rörlig kamera med tanke på pjäsigheten i materialet, snyggt hur den cirklar omkring.
goeran
2015-10-03
Lewis Milestones The Front Page från 1931, den första av många filmatiseringar av Ben Hechts och Charles MacArthurs pjäs, är kvick och roande med många snabba replikväxlingar men den når ju inte upp till samma höjd som His Girl Friday. Bäst bland skådespelarna är utan tvivel Adolphe Menjou i rollen som Hildy Johnsons chef.