2.6

Det susar i säven & Ichabods äventyr

Disneys andra långfilm som egentligen består av två kortare långfilmer. Det sammanlänkande dem emellan är att de presenteras som de två förnämsta sagorna engelskspråkig litteratur har att uppvisa: den ena från England och den andra från USA. Historien om "Mr Toad" bygger på engelsmannen Kenneth Grahames "Det susar i säven" och historien om "Ichabod" bygger på "Legenden om Sleepy Hollow" av amerikanen Washington Irving.

Originaltitel The Adventures of Ichabod and Mr. Toad
Regissör Clyde Geronimi, James Algar
Manus Harry Reeves, Joe Rinaldi, Homer Brightman, Kenneth Grahame, Erdman Penner, Winston Hibler, Ted Sears
Genre Familjefilm, Animerad, 40-tal
Skådespelare Bing Crosby (röst), Basil Rathbone (röst), Eric Blore (röst), J Pat O'Malley (röst), John McLeish (röst), Colin Campbell (röst), Campbell Grant (röst), Claud Allister (röst), Leslie Denison (röst), Alec Harford (röst)

AmyTatti
2016-02-15
Meningslös. Och i mitt tycke ingen långfilm utan två kortfilmer, när de dessutom inte har med varandra att göra så blir det ännu mer konstigt.
Metheuz
2015-06-22
Två Disneykortfilmer, en medioker och en skitdålig, med väldigt vag koppling till varandra slås ihop till en entimmesfilm. Njae.
Paddyeahh
2014-03-19
Jag gillade en maniska paddan, men Ichabod var bara sleazy.
Ful_fisk
2013-02-05
Som Pank och fågelfri, nämligen två korta filmer som tillsammans utgör en långfilm. Den här gången visar dock filmen tydligt från början att det rör sig om två olika berättelser som ska berättas under filmens gång, så den känns mer strukturerad. Dessutom är berättelserna mer minnesvärda. Snygga och intressanta.
Hypostas
2012-11-22
Ja, paddan hade kunnat få en trea men Ichabod, som börjar bra, blir sedan allt sämre och betyget landar på en stark tvåa totalt.
Gröne_Orm
2012-07-02
Föga progressiv, och den gör dessutom ganska mycket våld på de klassiker den säger sig vilja lyfta fram.
Rockylin
2012-05-07
Förstår inte varför båda dessa måste bedömmas med samma betyg? Är helt skilda historier, och historien om Ichabod har jag sett i en helt egen film medan jag aldrig sett det susar i säven.

2010-12-21
Ichabod fortellingen var riktig bra!
ernils_l
2010-09-28
Det här är klassisk Disney när det är som bäst! Två riktigt bra berättelser i ett lagom format med bra berättarröster och snygg animation. Mycket bra!
Blink182
2009-12-06
hade ichabod och prinsen och tiggarpojken på vhs som liten. aldrig gillat den så mycket varken då eller nu när jag ser den. men Mr Toad va faktiskt helt ok.