3.3

Det turkiska badet

Francesco ärver ett hus i Istanbul av sin moster som han aldrig träffat. Han reser dit för att sälja huset men när han upptäcker att det i själva verket är en hamam, ett turkiskt bad, börjar han att tveka. Francesco kommer familjen som bor i huset allt närmare och beslutar sig för att stanna ett tag och renovera badet. Då dyker hans hustru upp och deras relation ställs på sin spets.

Originaltitel Hamam
Alternativ titel The Turkish Baths
Regissör Ferzan Ozpetek
Manus Ferzan Ozpetek, Aldo Sambrell, Stefano Tummolini
Genre Drama, Romantik, 90-tal
Skådespelare Francesca d'Aloja, Alessandro Gassmann, Carlo Cecchi, Halil Ergün, Serif Sezer, Basak Köklükaya, Mehmet Günsür, Alberto Molinari, Zozo Toledo

DanielMott
2010-10-06
Den turkiske Ferzan Ozpeteks debutfilm Hamam blev officiellt utvald till Cannes när den kom och omskrevs för sina homosexuella undertoner. I dag känns det som ett ganska tamt och trist äktenskapsdrama med murket foto och ljud och en dålig bismak av mjukporrfilm - utan porr. Lägg till det ett obegripligt och plötsligt slut som verkar ha klistrats på när pengarna tog slut och en usel kopia och DVD:n åker direkt i papperskorgen. Betyg: 2-
bman
2006-05-21
Jag såg den direkt efter att jag hade varit i Turkiet. Jag påmindes om språket,kulturen och känslan vilket gjorde att jag tyckte mycket om filmen.
seriost
2005-11-25
vacker skildring av en underbar stad.
SiouxieSue
2005-04-26
Jag håller med carbrain, filmen känns svensk, dvs usel.
Mikka
2005-02-01
Mycket tveksam trea. Inte alls sevärd eller intressant.
RödaQ!
2004-08-19
så vacker och suggestiv !!
carbrain
2004-07-26
nej, en film präglad av klassiska konfliktklyschor likt homoerotik följt av otrohetsdramatik och slutligen ett otippad mord kan inte ursäktas för att handlingen äger rum i en miljö med atmosfär där händelseförloppet ledsagas av storstadsexotiska trumljud. det här kan händelsevis vara det mest krystade, och således även det mest misslyckade, försöket att på alla vis provocera fram en viss sinnesstämning hos åskådaren.
Lorendriel
2004-06-27
zzz.... åh va?
elbow
2003-05-25
Helt klart en fruktansvärt vacker film. Ett oerhört vördnadsfullt och långsamt tempo gör filmen gott.
_clue_
2003-04-11
Seg i början men sen fy ffan vilken film, jag gillar kameran skarpt och atmosfären i istanbu, bra relationsdrama ! snudd på femma ! SE DEN !