3.2

Det våras för Frankenstein

Hjärnexperten dr Frederick Frankenstein, sonson till den ökände dr Frankenstein, får plötsligt ärva farfaderns gamla slott i Transylvanien. På slottet väntar den originella personalen, den puckelryggiga Igor, den söta laboratorieassistenten Inga och den skräckinjagande frau Blucher.

Originaltitel Young Frankenstein
Regissör Mel Brooks
Manus Gene Wilder, Mel Brooks
Genre 70-tal, Science Fiction, Komedi
Skådespelare Gene Wilder, Gene Hackman, Teri Garr, Peter Boyle, Madeline Kahn, Cloris Leachman, Marty Feldman, Kenneth Mars, Richard Haydn

Skapad 2015-05-20 av jotnan
Young Frankenstein är en gammal film som parodiserar en ännu äldre film. Ändå känns det fräschare än det mesta som görs idag. I Mel Brooks klassiker från 1974 följer vi Biologiprofessorn F...   Läs mer »

2019-07-26
Rätt underhållande,,,
KimEkberg
2018-11-25
stiliga scenerier, och ganska stämningsfull transylvanienskildring- men tycker att man åtminstone kunde ha läst boken det refereras till. De verkar ju ha sett filmen med Boris Karloff, men det räddar inte den mycket tråkiga pucko-humorn som använder sig av under bältet, sexism och bonnkomik- och skämt som känns rent antika. Hatten av dock för vermicelli-skämtet som refererar till ett syftningsfel i bokens ursprungliga förord, masken eller pastan.
myslas
2018-02-10
Kärleksfull parodi på Universals gamla monsterfilmer och samtidigt bättre än många av dem. Fint svartvitt foto och Feldman briljerar verkligen som Igor.
2017-10-18
Solidus
2015-07-05
Kärleksfull hyllning/parodi på den klassiska skräckfilmen från Universal. Det är en välgjord återskapelse med en del fyndiga/billiga skämt med lite samma anda som t.ex. "Hot Shots", men de personer som får mest utav filmen är de som håller "Frankenstein" från 1931 varmt om sitt hjärta. Trevlig komedi.
Namellak
2015-01-20
Marty Feldman fick mig att skratta till i några scener. Men jag höll mig kvar på stolen. Gene Wilder skrek mest. Mer huvudvärks- än skrattframkallande. Förvånande nog så verkade det som om Brooks och Wilder egentligen velat göra en seriös hyllning till Frankenstein-filmerna, men inte vågat ta steget fullt ut. Nu blev det istället ett vingligt mellanting mellan skräck och ansträngd beklämmande lyteskomik.
2014-10-26
I en svartfilm film om barnbarnet till Viktor Frankenstein återupplevs Frankenstein på ett väldigt fyndigt och fantastiskt roligt sätt. Detta är komedi av den bästa sorten. Gene Wilder och Marty Feldman är underbara. 5-
LedFloyd
2014-07-19
Rek för barn över 12 år. Lagom skrämmande, mera åt det humoristiska hållet. Använd glasögon när ni sitter med era smarta telefoner, annars går det som för Marty Feldman's ögon. Lysande parodi !
TheHorrorfan
2014-04-13
Man får det man förväntar sig.
Ful_fisk
2014-04-13
Originalet av parodifilmer. Det var här det började på allvar. Mel Brooks tredje film var filmen jag aldrig riktigt gillade när jag var liten, men denna omtitt visade tydligt varför det är en av hans största klassiker. Inte överdrivet många gapskratt, men desto mer underfundig humor och mycket koncentration på bra foto och scenografi. En fin hyllning till 30-talets skräckfilmer med många roliga scener och en helgalen Gene Wilder. Allra bäst är dock Marty Feldman som hans assistent.