2.8

Det våras för världshistorien, del 1

Mel Brooks världshistoria berättas i en rad sketcher från stenåldern via romarriket till franska revolutionen.

Originaltitel History of the World: Part I
Alternativ titel Mel Brooks' History of the World - Part 1
Regissör Mel Brooks
Manus Mel Brooks
Genre Komedi, 80-tal
Skådespelare Mel Brooks, Madeline Kahn, Dom DeLuise, Harvey Korman, Cloris Leachman, Ron Carey, Gregory Hines, Pamela Stephenson, Shecky Greene, Mary-Margaret Humes, Sid Caesar, Rudy De Luca, Leigh French, John Hurt, Orson Welles (röst)

TFJ
2020-06-03
Mel Brooks filmer sträcker sig från briljans till ren dynga. Detta är tyvärr det senare.
myslas
2018-02-17
Vissa scener är väldigt roliga men det blandas med en hel del tröttsamma skämt vilket gör det här till en rätt ojämn sörja. Brooks kan betydligt bättre än såhär.
amam
2016-10-10
De bitar som är roliga lyfter upp en hel del. Svag trea.
2014-12-03
En film som inte lyckas ta sig in bland Mel Brooks bästa filmer som "Young Frankenstein" eller "Blazing Saddles". Den håller sig dock en bra bit från det sämsta av Mel Brooks för det är mer som fungerar och är roligt här än det som inte är det. Man kan helt klart hitta en hel del kul repliker. Spanska inkvisitionen var sämst.
Taliah
2014-07-03
Smårolig ibland men ca tio våldtäktsskämt är tio för mycket.
Dutch
2013-09-27
Gooooood to be the king!
zonk
2013-06-21
mysig, larvig slapstick, perfekt en förkyld dag
martineden
2012-11-04
[rek. 2] Denna film är inte direkt kongruent och vissa långre partier blir rent av tråkiga. Det finns däremot ljuspunkter. "It's good to be the king" och "Hitler on Ice" är dock underbara.Klart bäst är musikal numret "Spanish Inquisition"!! Även inledningen är ganska lyckad och det är ju ett klart plus att Orson Welles är berättaren. Sådär, inget vidare. 2.
NtoNW
2012-04-14
Jag fick vänta ända tills sluttexterna innan jag hittade något som var roligt - Jews in Space. Annars en provkarta på mycket lågt stående skämt, som hade krävt en stor mängd alkohol för att stå ut med. Och då hade man nog inte kommit ihåg filmen efteråt. Vilket hade varit en fördel.
Ful_fisk
2012-01-02
Haha, så dumt! Knappast någon helgjuten film, men jag tröttnade iallafall inte. Vissa bitar, som t ex början med stenåldern var ju fullkomligt lysande. Landar ungefär på mitten i betygsskalan.