2.7

Pokémon Detective Pikachu

Efter privatdetektiven Harry Goodmans mystiska försvinnande försöker hans son Tim ta reda på vad som hänt. Till sin hjälp har han superdeckaren Pikachu och tillsammans ger de sig ut på ett fartfyllt äventyr genom Ryme Citys neonbelysta gator för att lösa mysteriet.

Originaltitel Pokémon Detective Pikachu
Regissör Rob Letterman
Manus Dan Hernandez, Benji Samit, Rob Letterman, Derek Connolly
Genre Animerad, Familjefilm, Science Fiction, Fantasy, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Ryan Reynolds, Justice Smith (II), Kathryn Newton, Bill Nighy, Ken Watanabe, Chris Geere, Suki Waterhouse, Josette Simon, Alejandro De Mesa, Rita Ora, Karan Soni, Max Fincham, Simone Ashley, Edward Davis, Omar Chaparro, Kadiff Kirwan

hsimpson
2020-03-15
Väldigt slätstruken och mall-följande för den här typen av film. Och en massa CGI-bajs. Men filmen fick mig sugen på att kolla på "riktiga" Pokémon igen. Alltid något!
ilgoga
2020-03-08
Förvånandsvärt kool och rolig. Naturligtvis en dussinfilm men inget att bli arg eller besviken över.
Sajmlajm
2020-03-04
Nostalgiskt och mysigt med Pokémon, men filmen i sig är ganska kass. Ingen vidare handling samt avsaknad av karaktärsutveckling gör att det blir en film som stundtals är simpelt underhållande men svårt att känna något inför.
karlmats
2020-01-19
Det faktum att de flesta verkar ha en oerhört ljummen inställning till den här filmen får mig bara att gilla den ännu mer. Jag har ingen nostalgikoppling till Pokemón, jag var för gammal när de slog igenom och mitt Pokemón-spelande höll inte i sig speciellt länge, och jag är på gränsen till att aktivt ogilla Ryan Reynolds så lite oväntat är det ändå hur mycket jag gillar det här. Men som samlarnörd gillar jag konceptet och vilken värld de har byggt upp! Jag gillar hur Ryme City verkligen är en härlig mix av människor och pokemóns och det händer hela tiden något i bakgrunden som man kan skratta till åt. Reynolds passar ju bättre när man slipper se hans douchebagiga uppsyn (vilket iofs inte räddade Deadpool) och Pikachu är filmens höjdpunkt. Samtidigt gör de människor som syns på skärmen också en bra insats, Smith, Newton, Nighy är alla underhållande och framför allt tycker jag hela tiden att alla inblandade vet vad det är för typ av film de vill göra. Det är en oväntad smal målgrupp för den här typen av budget och det förklarar väl de låga betygen, men jag är glad att jag lyckades klämma in mig själv i den. Det känns inte heller som en ren cashgrab utan jag får ändå känslan att det är genuina fans som ligger bakom det här och det medför ju en hel skopa fan service men det tycker jag bara är helt rätt i en sån här typ av film. Det blir en stark 3a och jag hoppas på en uppföljare, för det finns ännu mer potential i den här världen.
vonadel
2020-01-04
Håller med om att storyn var under all kritik, men det var ju så kul att se alla Pokemons "komma till liv"! :) Välgjort. 6/10
dafreakish
2019-11-24
Inte mycket till story men gulligt och charmigt.
psyche_delic
2019-11-15
Ett tag försökte jag se det som att det var meningen och en del av filmen att ingen i bakgrunden gjorde något ljud, typ någonsin. En folkmassa där ingen säger något hade ju kunnat bli creepy på ett bra sätt. Men det gick inte. Den är filmen säljer på namnet och Ryan Reynolds och när de väl fått in det slutade de anstränga sig helt verkar det som. Mim-scenen var lite kul, annars inget att lägga tid på (utom KANSKE ifall man gillar Pokemon tillräckligt mycket och inte bryr sig om kvalitén i övrigt).
Nintendo64
2019-09-29
Jag var 7-8 år när första Pokémon-vågen slog in så det är svårt att inte bli alldeles nostalgisk. Med det sagt och utan att avslöja något så var den ändå helt ok även om slutet inte föll mig i smaken.
Hanness
2019-09-17
Underhållande.
amam
2019-07-30
Storyn är ganska svag. Om det inte var för Ryan Reynolds så skulle nog hela filmen bomba. Svag trea.