3.5

Dheepan

Dheepan tillhör de tamilska tigrarna på Sri Lanka men bestämmer sig för att fly till Europa tillsammans med två främlingar.

Originaltitel Dheepan
Regissör Jacques Audiard
Manus Jacques Audiard, Thomas Bidegain, Noé Debré
Genre 2010-tal, Kriminalare, Drama
Skådespelare Jesuthasan Antonythasan, Kalieaswari Srinivasan, Claudine Vinasithamby, Vincent Rottiers, Faouzi Bensaïdi, Marc Zinga, Bass Dhem, Franck Falise, Joséphine de Meaux, Jean-Baptiste Pouilloux, Nathan Anthonypillai, Vasanth Selvam

Rele
2020-09-04
Väldigt sevärd och bra film som blev mycket sämre och besvikelse mot slutet. Därför blir mitt betyg en tvåa.
Albion
2020-04-02
En film som är mixtrar lite med olika genres. Handlar det om flykt och integrationsproblem i väst? Ja, lite, men hela anrättningen kryddas upp med en portion drogkartell och lite crazy actionhjältedåd på slutet. Och då har vi inte ens talat om den omtumlande inledningen på filmen som visar huvudpersonerna från en högst osympatisk sida något jag får svårt att tvätta bort under resten av filmen. Nja, till slut blev kryddningen på denna anrättning lite väl stark för mig, i och för sig i sann Sri Lankesisk spicy-anda kanske? Betyget blir en svag 3;a, dvs 3-
2020-03-29
Inte den starkaste trean, det var lite konstigt när man helt enkelt hoppade över transportsträckor, på det viset blev det mindre dramatiskt och det är inte egentligen dåligt i min smak, bara lite knepigt. Annars en lite ovanlig skildring av människor i flykt, anpassning både till miljö och familjekonstellationer. Långsamt berättad och det brukar uppskattas av mig.
swampblues
2020-03-24
Mycket spännande film. Gillar slutet speciellt.
2019-03-12
Slutet var lite skumt, men annars en stabil och fin flykting skildring. Bra karaktärer och skådespel. Saknar dock det där extra.
pufred
2018-02-10
Första halvan av filmen var bättre än andra halvan. Betydligt intressantare att se en separatistisk terroristflykting ljuga sig till asyl i frankrike än att se en vaktmästare mot franska gangstrar. Bra, men inte en av de 5 bästa nominerad för guldpalmen.
sirkurt
2018-01-25
Väldigt gripande/speciell och vacker film.
2017-04-22
Lite osammanhängande och ofokuserat berättat kan jag tycka, vilket gjorde att det tog onödigt lång tid innan man kom riktigt nära karaktärerna. Men det var det ändå värt, den här filmen vågar trots allt göra sina flyktingar till riktiga människor med fel och brister som alla andra. Förutom de problem som ett nytt land medför, så måste också våra huvudpersoner brottas med sin fabricerade familjekonstellation. När fokus ligger på detta i filmens mittenparti är den riktigt bra. Jag gillar i synnerhet scenen där de sitter vid köksbordet och pratar om hur humorlös Dheepan är. Så filmens problem är klart överkomliga, den hade bara lätt kunnat vara ännu bättre om den hade finslipats lite. Jag kände dock något liknande när jag såg Un prophète, så det kanske är jag som inte är helt kompatibel med Audiards stil
Dutch
2016-11-03
Intressanta livsöden.
haajen
2016-10-20
Den flippar (som sagt) ut rejält mot slutet men är trots detta engagerande hela vägen. Slutscenen kan diskuteras om den är realistisk eller bara en fantasi/dröm.