3.1

Diagonalsymfoni

Abstrakt konstfilm av den svenskfödde dadaisten Eggeling. Vita former uppträder och försvinner rytmiskt mot en svart bakgrund.

Originaltitel Symphonie diagonale
Regissör Viking Eggeling
Genre Animerad, Experimentfilm, Kortfilm, 20-tal

thefallofmath
2016-02-20
Jag fann den här kortfilmen väldigt inspirerande. Väldigt mycket 20-tal över den. För mig till filmer som aeltia och metropolis.
lekke
2015-12-21
8 minuter Windows 3.1 skärmsläckare. Najs?
Kortfilm
2015-10-07
Jag tycker att den påminner om reklamskyltar med olika neonslingor som tänds och släcks i ett visst mönster och sedan börjar om. Men i svart/vitt då. Eller skulle kunna vara någon form av testfilm/skärmsläckare som visas på offentliga tv-skärmar när skärmarna inte används till annat. Filmarkivet skrev att det skulle vara ett musikaliskt konstverk. Men någon musik eller något ljud fick jag inte fram. Det hade behövts.
Tsurugi
2015-06-08
Några snygga former här och där, men det gör filmen inte mindre trist att titta på. Inte sevärd, ganska svag tvåa.
NektarN
2014-12-10
Abstrakt avant-garde med underbart snygg art deco. Tog ett par omtittningar innan jag kunde förstå vilket budskap Eggeling ville få fram.

2014-08-26
Vanskelig å sette karakter på. Den gir meg ikke noe, men den er bra lagd med tanke på at den er fra 1924. -2,
Tonti
2012-10-11
Ganska snygg design men mycket tråkig att titta på.
annihilat0r
2012-10-09
Svenskfödde Viking Eggeling flyttade till Berlin och pysslade med abstrakt konst, vilket ledde fram till "Diagonalsymfoni", vilken kan betraktas som "avant-garde".
pufred
2012-01-15
Såg utan musik, sen med musik. Ungefär lika spännande som att titta på stomatolreklamen vid slussen i 10 min. Den var 8 minuter lång och kändes som den var åtminstone 6 min för lång
Slakob
2010-10-20
Uthärdligt med musik, den stumma versionen blir olidlig när man vet att den musik som framstår ändå bara är imaginativ.