3.5

Die Hard

John McClane är en ensam snut med ynklig tjänstepistol mot tungt beväpnade terrorister som tagit över en skyskrapa. Hans hustru tillhör gisslan som skall ge skurkarna 600 miljoner dollar.

Originaltitel Die Hard
Regissör John McTiernan
Manus Jeb Stuart, Steven E de Souza
Genre Thriller, Action, 80-tal
Skådespelare Bruce Willis, Alan Rickman, Reginald VelJohnson, Bonnie Bedelia, Paul Gleason, Alexander Godunov, Clarence Gilyard Jr, William Atherton, Joey Plewa, James Shigeta, Lorenzo Caccialanza, Robert Davi, Hart Bochner, De'voreaux White, Dennis Hayden

Skapad 2019-12-12 av Rollywood
Bruce Willis har huvudrollen i den här actionspäckade filmen som nådde mer framgång hos publiken än någon kunnat förutse. Die Hard har blivit en av tidernas största actionfilmer och har även ...   Läs mer »

Skapad 2019-12-08 av weng-weng
Det är julafton 1988. New York-polisen John McClane flyger till Los Angeles för att fira högtiden med sin fru, Holly på julfesten på hennes jobb i en stor skyskrapa. Samma kväll anländer ett g...   Läs mer »

Raimo_1985
2019-09-16
Rolig och härligt överdriven på alla sätt och vis. Töntig ibland.
colazero
2019-05-11
En av få 80-talsfilmer jag gillar och den är ju faktiskt riktigt bra. :)
ekback
2019-01-12
Fortfarande bra action som funkar utmärkt än idag! Willis och Rickman är klockrena i sina roller. Poliserna är väl det enda större man kan klaga på, som tur är förstör dom inte handlingen allt för mycket.
karlmats
2018-12-25
Jag håller med mig själv ganska mycket till punkt och pricka. På förhand hade jag trott att den faktiskt skulle kunna höjas till maxbetyget som en av filmhistoriens bästa actionfilmer. Nu efter en omtitt får jag konstatera att det fortfarande är en av de bästa actionfilmerna men att någon höjning inte kommer på fråga. Willis och Rickman, vilket par alltså, de är en fröjd att se. Filmen känns aldrig krystad i sin handling utan de små detaljerna sitter till punkt och pricka. Den stabila 4an står kvar men nu vet jag iaf om det och får leta vidare bland potentiella höjningar. ---------- 21/6-10 Det här är fantastiskt, redan i titeln får vi veta exakt vad som väntar och man blir fanimig inte besviken. Willis är en perfekt casting och klickar så bra med Rickman att man nästan blir lite rädd. Med två så underbara karaktärer behövs inte så mycket mer, och tur är väl det. Annars hade man kanske stört sig ännu mer på några av de väldigt endimensionella sidokaraktärerna än vad man gör nu. Speciellt de puckade poliserna blir rätt enerverande och förtar lite av filmens magi. Nåja, tempot är högt, dialogen smockad med tjusiga one-liners som bara är där för att vara coola och så får vi en massa shoot-outs som gör mig glad. Dum-action är sannerligen en fröjd att se när det görs rätt, och det är fortfarande inte många som gjort det bättre än så här. En stabil 4a.
stgurgel
2018-12-19
Stabil gammal action som Alan Rickmans bad guy totalt äger. God Jul
Pi-R
2018-10-29
Tja... filmen vet vad den vill och gör det bra. Lyckas man att stänga av hjärnan, så är det skoj och rappt, med kvicka repliker och ordentliga explosioner, och Alan Rickman i högform, med Bruce Willis på som god medspelare. Kopierna är många, och torde aldrig ha nått upp i samma nivå... Samtidigt, så känns den amerikanske ensamme actionjälten en rätt sunlig karaktär, och såväl Paul Gleasos vice polischef, Hart Bochners kokssniffande yuppie, och William Athertons påfrestande reporter, är såpass påfrestande att de stör filmen (å andra sidan är De'voreaux White som limosinchauffören Argyle ruggit skön). på det hels taget så behöver filmen inte skämmas för sig, och dess kultstatus är rimlig. Men mer än en trea förtjänar den inte
StureStenhög
2018-06-09
Jag var lite orolig för att den här inte skulle vara fullt så bra som jag mindes den, men de farhågorna var snart som bortblåsta. Det här är dumaction när den är som allra bäst. Upplägget är briljant i all sin enkelhet, och persongalleriet är fantastiskt. Bruce Willis småtjuriga John McClane är en av filmhistoriens bästa actionhjältar och Alan Rickmans sofistikerade Hans Gruber är en av dess bästa skurkar. Klantiga hantlangare, arroganta snutar och kul dialog bidrar också stort till underhållningen, och mycket mer underhållande än så här blir det inte
2018-03-07
Nja, har haft lite svårt för dom här filmerna!
Lotso
2017-12-11
I sin helhet är Die Hard… ja Die Hard. Det är svårt att inte tycka om filmen, även för första tittare. Det är en klassiker som jag ser med jämna mellanrum och som bara blir bättre och bättre, som vin. Vad som gör Die Hard stå ut från mängden av alla andra actionfilmer. Är dess huvudkaraktär John McClane som beter sig mer som din vardagliga person, och inte den överdrivna stereotypiska actionhjälten. Även handlingen är simpel men utmärkt hanterad och gjord. Skurken är minnesvärd. Även skådespelarinsatserna är överraskande bra. Actionscenerna är topp, och spänningen tar aldrig slut. Det är en film som går allt mer och mer kring juletid. Vilket känns bra. Lägg på avslutningsvis låten ”Let It Snow” vid eftertexterna, och vi har en julklassiker.
peu-depeu
2017-10-03
Action med bra tempo och enkel handling. Förstår att den blivit en klassiker!