3.5

Die Welle

En gymnasielärare som leder ett projekt om diktaturer tar till ett okonventionellt knep. Han och eleverna startar själva en fascistisk rörelse. Det dröjer dock inte länge innan det urartar och rörelsen börjar leva sitt eget liv. Historien är baserad på en sann händelse i USA 1967.

Originaltitel Die Welle
Alternativ titel The Wave
Regissör Dennis Gansel
Manus Dennis Gansel, Peter Thorwarth
Genre Drama, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Jürgen Vogel, Frederick Lau, Max Riemelt, Jennifer Ulrich, Christiane Paul, Maximilian Vollmar, Elyas M'Barek, Max Mauff, Cristina do Rego, Ferdinand Schmidt-Modrow, Tim Oliver Schultz, Amelie Kiefer

Skapad 2019-12-21 av DanielMott
Många har nog sett kortfilmen The Wave på VHS i skolan eller på Internet. Den baserar sig på ett relativt odokumenterat experiment som utfördes i en amerikansk skola 1967 och Die Welle baseras i ...   Läs mer »

Supernaut
2018-03-23
Svag och tendentiös film som förenklar och slarvar bort viktiga frågor. Tröttsam.
LacombeLucien
2016-01-18
Helt okej, spännande men inte så värst djup.
trallaren
2015-11-16
Rekommenderar das experiment, som var ÄNNU bättre och ÄNNU obehagligare.
trallaren
2015-11-16
Intressant och viktig film.
Jämte
2015-06-21
Stark och bra film. Välgjord och intressant ämne.
Tatty
2015-05-11
Riktig bra, spännande, intressant och fascinerande. Slutet var riktigt spännande
Makta
2014-09-07
Hur kan jag ha missat denna? Riktigt bra rulle med bara ett fåtal små klagomål.
Asmorod
2014-04-28
Otroligt obehagligt. Speciellt med det faktum att den är baserad på verkligheten i åtanke.
fridenpaden
2014-04-14
Das Experiment är nog min favoritfilm i detta ämne men även denna var bra.
foppa99
2013-10-07
tror detta skulle kunna hända vart som helst o när som helst. spännande att se (samma i The Experiment) hur otroligt snabbt utvecklingen går o att även jag som tittare sitter o stör mig på den som är emot gruppen o som egentligen är hjälten (om man nu drar en paralell till tex nazi-tyskland)