3.3

Diligensen

Geronimo och hans apachekrigare är på krigsstigen. Ändå är nio personer tvingade att ta diligensen till Lordsburg, rakt igenom vildmarken där indianerna dödar och bränner allt i sin väg.

Originaltitel Stagecoach
Regissör John Ford
Manus Dudley Nichols
Genre Action, Western, Drama, Romantik, 30-tal
Skådespelare John Wayne, Claire Trevor, Thomas Mitchell, George Bancroft, Andy Devine, John Carradine, Louise Platt, Donald Meek, Berton Churchill, Tim Holt, Tom Tyler

Skapad 2019-12-20 av jotnan
De senare åren, när intresset börjat växa sig utöver att kolla på vad som går på bio just nu, har en dragning till de gamla klassikerna uppstått. Ni vet, de riktigt stora filmerna som för en...   Läs mer »

Skapad 2019-12-11 av JoeZ
En dag, kunde ha varit precis som vilken annan dag, så satte John Ford sin fot i Monument Valley och western-filmer skulle aldrig bli densamma. Diligensen är en film som utspelar sig i miljöer lik...   Läs mer »

andybrando
2019-01-29
En av de stora amerikanska filmerna och en milstolpe i västernfilmens historia. Balanserar karaktärsskildringen mot lysande actionscener.
BrutusBeefcake
2016-02-18
Jaktscenen var helt fantastisk! Den har definitivt sina stunder innan dess men något saknas. En bra film skall däremot läggas till dock så är det inte Wayne som imponerar mig, utan en annan John - nämligen Carradine. En riktigt tuff kobojsare! (9-/15)
2015-09-18
Jag gillar karaktärerna, samspelet och John Fords klasskildringar. Bra film!
Redwood
2015-05-19
Klassikerstatus i all ära, men men men... Problemet är att det tar alldeles för länge för handlingen att kicka igång, och filmens mest omtalade scen, indianöverfallet, är över så fort det börjat. Men den är jefligt bra gjord.
2015-01-06
Som film hade jag varit medveten om dess existens i många år men dock utan att sett en enda sekund av den. Nu när jag sett den så nådde den inte alls upp till mina förväntningar och det faktum att den innhöll pajasliknade karaktärer med rätt fjanig humor var både oväntat och inget som föll mig i smaken. Att se John Wayne som ung var dock rätt häftigt och jaktscenen med diligensen var underbart underhållande och så galet snygg. Diligensscenen räddar mycket men just nu är jag besviken.
precineadd
2014-04-07
en kick ass-film med mammut-hjärta och stenåldershjärna
bad_droidboy
2014-02-10
Rätt trist...man längtar verkligen efter lite action och när den äntligen kommer blir man besviken antingen för att de klipper bort den eller för att den bara är tråkig. Den var säkert hur ball som helst 1939 dock
auragolf
2014-02-06
Om 'Stagecoach' på något sätt ska kunna anses vara av betydelse, måste det isåfall gälla dess betydelse för western-gengren. Den har alltså möjligen fungerat som nåtslags utgångspunkt för senare filmer. Som film känns Stagecoach dock förlegad. Visst var fotot ställvis fint då landskapet och dilligensen visades i en och samma bild. Men som historia var filmen föga intressant. Och som någon annan mycket bra sade representerar nog filmens syn på indianerna en förgången tid. Indianernas jakt på vagnen var så åtråvärd som en scen bara kan vara. Filmen kändes alltså inte trovärd ens i sin egen värld.
Albion
2013-12-12
Uppemot 30 år sedan jag såg denna senast. Jag hade nog väntat mig en bättre film överlag, motsvarar inte sitt rykte. Jag tycker dels att den är lite väl tramsig i sin framtoning hos vissa karaktärer och många karaktärer och dramaturgin är ordentligt tråkigt stereotyp. Men här finns också förstås många bra, underhållande scener. Betyget blir en 3;a
Solidus
2013-10-06
Klassisk western som har satt sin prägel på många filmskapare (Leone, Carpenter, Donner, Zemeckis med flera). Actionscenerna håller god klass än idag och dialogen är välskriven och bärs upp av bra skådespel från samtliga. Dock finner jag den komiska karaktären vara väl extrem samt musiken blir onödigt tydlig när en scen ska vara romantisk, obehaglig, komisk ect. Helhetsmässigt sett så är detta en western som fortfarande går att se än idag. Tumme upp!