3.1

Din för evigt

Löjtnanten Fritz är på väg att avsluta en affär med en baronessa när han träffar på den förtjusande Christine och blir förälskad i henne. Men baronen får reda på vad som hänt och kräver hämnd.

Originaltitel Liebelei
Regissör Max Ophüls
Manus Curt Alexander, Max Ophüls, Felix Salten, Arthur Schnitzler, Hans Wilhelm
Genre Drama, Romantik, 30-tal
Skådespelare Gustaf Gründgens, Magda Schneider, Carl Esmond, Wolfgang Liebeneiner, Luise Ullrich, Paul Hörbiger, Olga Tschechowa, Paul Otto, Werner Pledath

KimEkberg
2020-07-27
lite för käck och stel för att den riktigt ska flyta, och det allvarliga slutet kommer aningen för sent och plötsligt. men den ska ändå ses för sin mise en scene, dynamiska ljussättning och de fina scenbyggena. en film från en annan tid, på gott och ont.
goeran
2013-01-18
Max Ophüls Liebelei från 1933 är en förtjusande filmatisering av Arthur Schintzlers berömda drama med samma namn. Redan i detta tidiga verk visar Ophüls sin kongeniala förmåga att återskapa liv och miljöer under La belle époque. Foto och skådespelarinsatser är av yppersta klass. Bland skådespelarna höjer sig dock en över de andra och det är givetvis Gustaf Gründgens i rollen som filmens onda genius baron von Eggersdorff.
wst
2008-11-10
Det här var riktigt bra! En väldigt romantisk film med fantastiskt scenografi och foto på sina ställen. Rekommenderas varmt!