3.6

Din morsa också!

Under en sommar, när flickvännerna dragit till Europa träffar Tenoch och Julio, Luisa på ett bröllop. För att imponera på henne berättar de att de skall åka till den jättefina stranden Boca del Cielo, som är påhittad. Luisa vill fly från sin man och frågar om hon får följa med till stranden.

Originaltitel Y tu mamá también
Regissör Alfonso Cuarón
Manus Carlos Cuarón, Alfonso Cuarón
Genre Drama, Komedi, 2000-tal, Roadmovie
Skådespelare Gael García Bernal, Maribel Verdú, Diana Bracho, Diego Luna, Mayra Serbulo, María Aura, Silverio Palacios, Arturo Ríos, Verónica Langer, Juan Carlos Remolina, Ana López Mercado, Andrés Almeida, Daniel Giménez Cacho (röst)

Skapad 2019-11-14 av
”Jag har sju intressen: sex och öl” stod det ibland på roliga t-shirts som man kunde köpa på marknader under 80-talet. Byt ut öl mot braja, så har vi huvudpersonerna i den mexikanska filmen Di...   Läs mer »

Skapad 2019-11-13 av Den_Misstänkte
Den här filmen handlar om de två sjuttonåriga killarna Julio och Tenoch som kommer ifrån olika sociala bakgrunder. Dessa två har sommaren och livet framför sig. När deras flickvänner åker til...   Läs mer »

Skapad 2019-11-09 av weng-weng
Att det på svenska biografer finns filmer som öppet vill tala om sex är uppenbart. Sex och Lucia t.ex., en film som visade sig vara lika explicit som namnet tillät men samtidigt innehåller en del...   Läs mer »

RustyFilm
2016-12-07
En erotiskt laddad film men som ändå inte hör hemma i porrfacket. Den är social, charmig, rolig, oamerikansk och rymmer starka känslor. Vi guidas genom de 17-åriga grabbarna Julio och Tenochs oblyga och lustfyllda sommarsemester av en behaglig och bra använd berättarröst. Säkert är det många som tycker det här blir en överdos av sexualitet, droger och slynglar men det hela blir OK tack vara att filmen är sansat, skickligt och lite annorlunda utförd.
Roswall
2016-01-07
Kokar av lekfull sexualitet men säger också att det blir trassligt, trassligt på den nivån att nära relationer krossas. Jag är alltid varit svag för filmer som åtminstone delvis porträtterar livet i Syd- och/eller Centralamerika, det gör Cuarón på ett fint sätt här. Sommarpoesi blandat med bitter verklighet. Jag vet inte riktigt vart jag ska göra av den här filmen.
2014-11-17
Har man sett en del filmer från Spanien, Mexico och Sydamerika så finner man snabbt en gemensam nämnare av en uppfriskande öppenhet till sex och människans sexualitet. Min teori är att de får utlopp genom filmen som medium som en kamp mot deras strikta katolska tron. Det görs med sådan stor värme och mänsklighet som inte finns någon annanstans.
hestret
2014-08-22
En väldigt enkel film, men det går hem. GGB visar varför han är en otroligt bra skådis och de andra två huvudrollsinnehavarna imponerar också i tydligt definierande och minnesvärda karaktärer. Och en härlig kemi de tre mellan. Vanligtvis hade jag nog stört mig lite på de sociala kommentarerna som bokstavligen bryter in i filmen, men det funkar ändå rätt bra med den berättarformen. Något som däremot drar ner filmen är att den är lite seg innan vi väl kommer ut på roadtrippen, som i sig är väldig insupande och bra skildrad. Fint mänskligt porträtt med långa tagningar och svepande kameror. 84/100
precineadd
2014-05-27
höjer från en fyra till en femma efter att ha sett om denna för första gången på över 10 år - då var jag 16 och visste väl inte bättre, tyckte filmen var underhållande och så. nu tycks det mig uppenbart att detta är ett perfekt exempel på utomordentligt bra filmberättande - cuarón vet att det inte handlar om vad en film handlar om utan hur det handlar om det. en mästerligt genomtänkt och berättad film - cuarón tar vara på skådespelarnas talanger så att han slipper dirigera, sedan är varje val han gör som regissör uppenbart noga avvägt och fotot är exakt så snyggt och ledigt som det behöver vara för att skapa en nästan-dokumentär-men-ändå-drömskt-fiktiv-stämning och sen har han klippt filmen helt själv för att få just den där söndagslunkiga rytmen som genomsyrar livet (i synnerhet på sommaren, när man är ung). allt som allt lyckas han skapa en (typ av) filmpoesi: en film som ser ytlig och lättviktig ut, och som har en oansenlig story, men som faktiskt - via tekniken han använder - blir exakt så mångfasetterad den kan bli och sen lyfter bilderna, lämnar cuarón och får en extra dimension i filmens egenhet och i åskådarens egna huvuden, där egna personliga upplevelser liknande de som sker i filmen ruvas, aktiveras, realiseras igen i minnet. det blir "djup" i "ytligheten"; i luckorna som lämnas öppna strömmar känslan av livet som det är, sentimentalt och sorgligt; att inte känna igen verkligheten, eller att inte kunna relatera till just de här karaktärerna, ser jag som det enda rimliga hindret för en åskådare att uppfatta det. i övrigt har cuarón snickrat ihop en praktiskt taget perfekt film som kommer vara precis lika bra om 50 eller 100 år, därmed ett objektivt (!) mästerverk
timbo93
2013-10-25
Sanslöst foto men en story som verkar kretsa kring unga mexikanska mäns sexvanor. Det är en märklig känsla man lämnar filmen med, men här är ändå tillräckligt många likadana intriger blandat med överdrivet skådespeleri att det domnar efter ett tag. Inget förvånar (vid sidan om hur man lyckas producera så långa snygga scener) förens i den absoluta sista scenen.
Hypostas
2013-10-25
En till största delen ytlig film med två olidligt pubertala grabbar som protagonister. Djupet kommer först i slutet av filmen men då är det liksom för sent. Man kan inte skapa ett emotionellt djup i en film ex post facto.
RichardEk
2013-07-26
Bittersöt betraktelse av livet vars sexscener blivit så omdiskuterade att de mer existentiella spörsmål som tas upp hamnat i skymundan. Resan som metafor för sökandet efter mål i livet är ett beprövat knep, likaså de tydliga pekpinnarna (resan är livet och inte vägen till livet etc.), men fungerar ändå hyfsat i filmen. Filmens politiska kommentarer är dock inte lika uttryckliga, utan mer sidokommentarer, men som sådana inte mindre effektiva för det. Slutet är gripande, och värd en och annan eftertanke.
pohjax
2013-07-22
Här var det full fart!På hormonerna :)Kul, mycket Mex sex och absolut tankeväckande.BERNAL spelar här tonåring.Absolut favvoskådis :)
TobiasRydén
2013-06-27
Välspelad och de långa tagningarna är imponerande och befriande att se. Berättarrösten gjorde inte mycket nytta dock, och de ständiga sexscenerna blev lite tröttsamma.