2.5

Diorama

Följer Frida och Björns kärlekshistoria, från passion till giftermål till familjebildning sett delvis ur ett vetenskapligt perspektiv: hur skiljer sig egentligen människans beteende och parrelationens mönster från djurvärldens?

Originaltitel Diorama
Regissör Tuva Novotny
Manus Tuva Novotny
Genre Drama, Komedi
Skådespelare Claes Bang, Gustav Lindh, Pia Tjelta, Sverrir Gudnason, David Dencik, Marika Lagercrantz, Shanti Roney, Linda Santiago, Gunnel Fred, Göran Ragnerstam, Peter Jöback, Johan Rabaeus, Morgan Alling, Sara Shirpey, Kim Sulocki, Ditte Hansen, Kayo Shekoni, Eva Rydberg, Sarah Dawn Finer, Suzanne Axell, Alex Falk, Anna Lagerkvist, Dag Andersson, Cornelia Riddez, Ahmed Berhan, Alice Mirgalou

DrVergerus
2023-04-16
Oerhört fånigt och ointressant. Likväl stora namn som Rabaeus, Lagercrantz och Dencik. Pinsamt.
KyLLo
2023-05-11
Definitivt en originell inramning med sexual- och samlevnadsupplysning. Emellanåt barnsligt förmedlad dock, som om det vore ett barnprogram. Utan att veta tror jag att Tuva har baserat mycket av filmen på sitt eget liv. Att det är många danska och norska skådespelare styrker den känslan. Handlingen är dock inte det minsta originell, utan klyschig och mycket ointressant. Många kända namn men det är inte alla som kommer till sin rätt och som är bekväma i sina roller. Exempelvis är det nog en av David Denciks sämre roller. Suzanne Axell (från Fråga doktorn på SVT) imponerar dock i en roll där hon mer eller mindre spelar sig själv. Stark etta.
Christofer
2023-03-27
2022-09-18: Fyndigt och nytänkande. Väldpelat med en massiv ensemble av välbekanta ansikten.
svältaren
2022-11-16
Ett äktenskaps uppgång och fall med efterdyningar har vi sett skildras förr - och tyvärr bjuds vi varken på överraskningar eller nya infallsvinklar den här gången. Dialogen är ganska fattig. Ramberättelsen med fakta om djurens sex- och kärleksliv känns mest bara tramsig.