3.4

Direktören för det hele

En it-entreprenör är ute efter att göra lite pengar och planerar att sälja sitt företag. Det finns bara ett problem: köparen insisterar på att förhandla personligen med ägaren - vilket är en av entreprenören uppdiktad person, skapad för att ta smällarna vid obekväma beslut. En misslyckad skådespelare anställs för att spela rollen som ägare, en roll som snart sätter hans moral på prov.

Originaltitel Direktøren for det hele
Alternativ titel The Boss of It All
Regissör Lars von Trier
Manus Lars von Trier
Genre Komedi, 2000-tal
Skådespelare Jens Albinus, Jean-Marc Barr, Casper Christensen, Benedikt Erlingsson, Fridrik Thor Fridriksson, Peter Gantzler, Sofie Gråbøl, Iben Hjejle, Anders Hove, Mia Lyhne, Louise Mieritz, Henrik Prip

Skapad 2019-11-22 av crawler
Efter några års arbete med internationella (läs: amerikanska) stjärnor, stora budgetar, ännu större pretentioner och filmer som klockar in långt över tvåtimmarsstrecket gör Lars von Trier ti...   Läs mer »

Albion
2012-09-05
Vad ska man säga? Här finns trots allt mycket som är kul och underhållande, men visst gränsar det farligt nära till banalt och fånigt trams. Men jag håller mig till en 3;a, om än en svag sådan, dvs 3-
tvamvarg
2012-08-15
Det finns småroliga inslag av absurditet men totalen är rätt jävla långt från genialt. Som ett skolprojekt, varken mer eller mindre.
Podpolkovnik
2012-03-27
von Trier gör det igen! Fantastiskt mörk komedi från mästaren själv. Nästan så att man blir sugen på Tuborg och pölse!
Anonymus
2012-03-21
Nej tyvärr jag faller inte för denna, kan inte hålla med allt jubel kring triers komedi. Välspelad, finurlig och intelligent, ja! Men tyvärr även trist och intetsägande.
Filmhataren
2011-08-20
Von trier är en genialisk komedimakare!!
winstons.
2011-06-17
Hahaha! It's funny because it's dansk. För den som gillar ekonomisk teori så kan man ju se det som en kommentar kring de ekonomiska teoriernas performativitet. :D
gruso
2011-06-06
Rolig ibland, lite långtråkig ibland. Tycker det är skönt att von Trier inte följer rådande normer när det gäller filmskapande. Han går sin egen väg.
2010-11-02
En väldigt rolig komedi. Upplägget är väl av den typ som brukar leda till enerverande hollywood-trams, men i händerna på von Trier blir det en film som är en fröjd att skåda. Huvudpersonen är riktigt skön i all sin pretentiösa bortkommenhet och den isländska tolken är helt suverän utan att egentligen behöva göra så mycket. Jag tycker också att det är barnsligt roligt med alla random platser de väljer att träffas på när de ska mötas på "neutral mark". Det är väl en ganska svag fyra, men det är ändå så pass tätt mellan skratten att den känns motiverad
Noseman2005
2010-08-26
Metainslagen var mest tröttsamma och det var en nästan ansträngt nordisk känsla över hela produktionen. Småroligt var det dock nästan hela tiden!
olasand
2010-05-11
Stark trea, men hade hoppats på annat i slutet...