Dirty Dancing

Baby tillbringar en sommar med sin familj på pensionat. Där ger dansläraren Johnny danslektioner. Men på fritiden lär han andra dansa dirty dances. Baby fascineras av de heta rytmerna och snart tänder det till mellan dem.

Originaltitel Dirty Dancing
Regissör Emile Ardolino
Manus Eleanor Bergstein
Genre Romantik, Drama, 80-tal
Skådespelare Jennifer Grey, Patrick Swayze, Jerry Orbach, Cynthia Rhodes, Jack Weston, Kelly Bishop, Jane Brucker, Wayne Knight, Lonny Price, Max Cantor, Neal Jones, Charles 'Honi' Coles
Betygsantal 19370

Skapad 2019-11-09 av BobbyPeru
En tonårig tjej lär sig om kärlek, ansvar och dans i denna romantiska dramafilm fylld med musik att - just det - dansa till! Året är 1963. Tjejen Frances Houseman (kallas för Baby) följer med ...   Läs mer »

Dele
2019-03-07
Det är inte min kopp te med dans (som egentligen är sex) och romantiserande av gamla könsroller, men castingen och koreografin är bra och filmen breddar sitt perspektiv lite grann mot slutet. Jag känner mig positiv idag och ger en svag betygstrea.
päronanton
2018-03-28
Handlingen var sådär. Men väldigt bra musik!
2017-12-27
Nja, ingen film som tilltalar mig....
2017-10-14
not my cup of te

2017-06-29
Grey Og Swayze er 100% riktig castade. Musikken som vi vet er jo allerede en suksesshistorie. Tårene rann konstant de siste 5-6 minuttene. Man skal være gla man ikke bodde i usa på 60-tallet, man skal vel være gla man ikke bor der i dag heller for den delen.
RustyFilm
2016-12-05
Det här är en klassiker i sin nisch och det strålar charm och uppriktighet om hela produktionen. Jag är svag för tidig 60-tals miljö, här finns mycket av detta. Visst är det så att skådespelar insatserna är av ganska så varierad kvalitet men de fungerar ändå tack vare skön musik, dans och humor. Vad det gäller Jennifer Grey handlar det dock inte om ”varierad kvalitet” hon var alldeles lysande (inkl. näsa). Filmen var riktigt riktigt mycke uppskattad av biopubliken när det begav sig, men gick inte hem lika bra hos alla filmkritiker (så som jag minns det i alla fall). Helt klart sevärt för dom flesta
2016-07-24
Det enda som är bra över huvud taget med denna film är musiken. Ingen handling över huvud taget, tråkiga och intetsägande karaktärer och inte ens Patrick Swayze gör särskilt bra ifrån sig.
lavemagnus
2016-07-03
This dance belongs to me. 10/10. Patrick Swayze, vad kan jag säga. Välj ett nummer mellan 1-10.
sorrien3
2016-05-01
Helt underbar film, och man kommer på sig själv med att sitta och småle genom hela filmen varpå man på slutet brister ut i glädjetårar. Och jag är nog den manligaste på hela det här forumet skulle jag tro.
Raimo_1985
2014-11-19
Andra titten i sin helhet, och trean står fast. Det är en härlig film men jäklar vad allt händer snabbt och kommer från ingenstans :D Snabba ryck. Jag brukar nästan aldrig säga det men den här sköna filmen skulle tjäna på att vara lite längre, runt tio minuter till.