3.4

Dirty Harry

Den första filmen om San Francisco-snuten Harry Callahan - ordkarg ensamvarg som inte drar sig för att bryta mot reglerna - där han är ute efter en galen och oförutsägbar krypskytt som kallar sig Scorpio.

Originaltitel Dirty Harry
Regissör Don Siegel
Manus Harry Julian Fink, Rita M Fink, Dean Riesner, John Milius
Genre 70-tal, Thriller, Action, Kriminalare
Skådespelare Clint Eastwood, Harry Guardino, Reni Santoni, Andrew Robinson, John Vernon, Josef Sommer, Mae Mercer, John Larch, John Mitchum, Woodrow Parfrey

Skapad 2019-10-13 av Tobias1984
Clint Eastwood har gjort många filmer där han spelar en hårding som man sympatiserar med, och i den här filmen så kan man verkligen säga att det är så. Clintan spelar Harry \"Dirty Harry\" Ca...   Läs mer »

Skapad 2019-10-11 av AddeColciago
En seriemördande prickskytt som kallar sig själv för Scorpio härjar på San Franciscos hustak. Han har redan dödat, men visar inga tecken på att sluta. Polisen Harry Callahan, som skiter fullst...   Läs mer »

Skapad 2019-10-10 av BobbyPeru
Dirty Harry producerades 1969, men släpptes så sent som 1971. Då gjorde en annan klassisk snut-film entré: den ännu bättre The French Connection. Den må vara bättre och tuffare i sin dokument...   Läs mer »

BarryHero
2019-05-04
Allt jag visste om Dirty Harry pa forhand var Clint Eastwood i huvudrollen och de beromda replikerna. Filmen har en mycket morkare ton an jag hade vantat mig. Filmen inleder med enormt fina panorama-tagningar over San Francisco och fortsatter i en helt OK katt-och-ratta-lek med fin scenografi.
tildiz6
2019-02-14
Sexistisk smörja
gjoob
2018-05-02
En odödlig klassiker som ändå har åldrats förhållandevis bra. Sen är det förstås som fisk0 säger att den har imiterats otaliga gånger, men det kan man ju inte hänga den här filmen för. Det går nog inte att göra en coolare film eller skapa en hårdare karaktär än Inspector Callahan, inte ens med all cynism och specialeffekter i hela världen.
wasteoftime
2018-03-08
Dirty Harry. Denna urtyp av hårdhet. Första gången jag såg den här filmen var jag ganska besviken, om jag ska vara ärlig. Inte riktigt denna gången. Även om jag kände att jag var lite för trött för att orka hålla så mycket fokus som jag hade önskat. En hård huvudkaraktär. En intressant sdiekick och en galen skurk. Vad mer kan man önska? Den får en tvåa för nu, för det är snart dags för omtitt på alla överbetyg, och jag känner mig inte bekväm med att ge den högre, även om jag tror mig ana en trea.
ToddDowney
2017-12-23
Denna har tyvärr inte åldrats väl. Tyckte den började riktigt starkt och var väldigt spännande. Men den kändes alldeles för lång och utdragen, och med sina 102 minuter är detta tyvärr ingen film jag kommer se om.
fisk0
2017-11-12
Gillade verkligen scenografin, ljussättningen och musiken. Storymässigt har den imiterats så många gånger (och möjligtvis även gjorts bättre) sedan dess att den väl inte sticker ut särskilt mycket längre, och visst har aspekter av den inte åldrats så väl. Gillade den ändå skarpt.
2017-08-02
Aptråkig.
widez
2017-05-15
Den är sådär. Har inte åldrats så bra verkar det som, speciellt vad gäller handling.
deswhip
2017-01-04
Det är befriande i dessa moderna tider att se film som bara är underhållande utan att ha en agenda att försöka påverka oss på något sätt. Man behöver inte heller hålla sig helskärpt för att kunna hänga med, det är inga konstigheter liksom. Den här filmen gjordes innan det blev obligatoriskt med en twist eller vändning. Det kommer aldrig någon twist! Så j*vla skönt liksom. :)
siggelund
2016-12-30
Svårt för spänningsfilm med aspiration på att vara modern att åldras med värdighet. Nätt o jämnt sevärd.