3.5

Dirty Harry

Den första filmen om San Francisco-snuten Harry Callahan - ordkarg ensamvarg som inte drar sig för att bryta mot reglerna - där han är ute efter en galen och oförutsägbar krypskytt som kallar sig Scorpio.

Originaltitel Dirty Harry
Regissör Don Siegel
Manus Harry Julian Fink, Rita M Fink, Dean Riesner, John Milius
Genre Action, Kriminalare, Thriller, 70-tal
Skådespelare Clint Eastwood, Harry Guardino, Reni Santoni, Andrew Robinson, John Vernon, Josef Sommer, Mae Mercer, John Larch, John Mitchum, Woodrow Parfrey

Skapad 2019-12-16 av BobbyPeru
Dirty Harry producerades 1969, men släpptes så sent som 1971. Då gjorde en annan klassisk snut-film entré: den ännu bättre The French Connection. Den må vara bättre och tuffare i sin dokument...   Läs mer »

Skapad 2019-12-16 av AddeColciago
En seriemördande prickskytt som kallar sig själv för Scorpio härjar på San Franciscos hustak. Han har redan dödat, men visar inga tecken på att sluta. Polisen Harry Callahan, som skiter fullst...   Läs mer »

Skapad 2019-12-16 av Tobias1984
Clint Eastwood har gjort många filmer där han spelar en hårding som man sympatiserar med, och i den här filmen så kan man verkligen säga att det är så. Clintan spelar Harry \"Dirty Harry\" Ca...   Läs mer »

RustyFilm
2022-11-29
Filmen är från 1971 och är väl förankrad i sin tid men Don Siegels skapelse funkar dock förvånansvärt bra även idag. Clint Eastwood hade då nyligen sadlat om från cowboy till sin första (tror jag) polisroll. Han lyckas fylla ”Dirty Harry” med sitt väl etablerade uttryck från cowboyrollerna. Det är underhållande, spännande och ibland humoristiskt. Actioninslagen är väl avvägda och inte alls så överdrivna som genren ofta erbjuder. Vi får många fina miljöbilder från San Fransisco. Och sällan har man fått beskåda en så extremt osympatisk karaktär som ”Skorpionen”, man får ångest av hans existens. Skickligt. För att maximera nöjet med detta bör du begränsa ditt eget analytiska tankesätt och bara flyta med i Siegels utmanande intrig. Regissör (Don Siegel), manusteam (Harry Julian Fink, Rita M. Fink, Dean Riesner) och ”skorpionen” (Andrew Robinson) överträffar alla sig själva. Och Clintan kan man lita på.
Dele
2020-04-23
En ganska enkel historia som lever på stämning, sina miljöer och sin huvudroll. Macho, men inte alls så överdrivet som jag trodde. Jag tycker det funkar helt ok.
BarryHero
2019-05-04
Allt jag visste om Dirty Harry pa forhand var Clint Eastwood i huvudrollen och de beromda replikerna. Filmen har en mycket morkare ton an jag hade vantat mig. Filmen inleder med enormt fina panorama-tagningar over San Francisco och fortsatter i en helt OK katt-och-ratta-lek med fin scenografi.
tildiz6
2019-02-14
Sexistisk smörja
gjoob
2018-05-02
En odödlig klassiker som ändå har åldrats förhållandevis bra. Sen är det förstås som fisk0 säger att den har imiterats otaliga gånger, men det kan man ju inte hänga den här filmen för. Det går nog inte att göra en coolare film eller skapa en hårdare karaktär än Inspector Callahan, inte ens med all cynism och specialeffekter i hela världen.
wasteoftime
2018-03-08
Dirty Harry. Denna urtyp av hårdhet. Första gången jag såg den här filmen var jag ganska besviken, om jag ska vara ärlig. Inte riktigt denna gången. Även om jag kände att jag var lite för trött för att orka hålla så mycket fokus som jag hade önskat. En hård huvudkaraktär. En intressant sdiekick och en galen skurk. Vad mer kan man önska? Den får en tvåa för nu, för det är snart dags för omtitt på alla överbetyg, och jag känner mig inte bekväm med att ge den högre, även om jag tror mig ana en trea.
ToddDowney
2017-12-23
Denna har tyvärr inte åldrats väl. Tyckte den började riktigt starkt och var väldigt spännande. Men den kändes alldeles för lång och utdragen, och med sina 102 minuter är detta tyvärr ingen film jag kommer se om.
fisk0
2017-11-12
Gillade verkligen scenografin, ljussättningen och musiken. Storymässigt har den imiterats så många gånger (och möjligtvis även gjorts bättre) sedan dess att den väl inte sticker ut särskilt mycket längre, och visst har aspekter av den inte åldrats så väl. Gillade den ändå skarpt.
2017-08-02
Aptråkig.
widez
2017-05-15
Den är sådär. Har inte åldrats så bra verkar det som, speciellt vad gäller handling.