2.9

Disgrace

Disgrace är ett postkolonialt drama som utspelar sig i Sydafrika efter Apartheid. Den handlar om en vit medelålders universitetslärare som har en affär med en student. När affären avslöjas vägrar han visa ånger och flyttar ut till sin dotters lantgård i Östra Kapprovinsen, ett område där maktbalansen mellan svarta och vita är på väg att skifta. Baserad på bok.

Originaltitel Disgrace
Regissör Steve Jacobs
Manus Anna Maria Monticelli
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare John Malkovich, Eriq Ebouaney, Fiona Press, Natalie Becker, Paula Arundell, Jessica Haines, Charles Tertiens, Antoinette Engel

Totenkopf
2014-05-31
John Malkovich är hela behållningen trots att han knappast spelar ut hela sitt register, filmen som sådan är möjligtvis tankeväckande.
JackMicro
2012-10-21
Spretig och platt
Bon_vivant
2010-11-19
John Malkovich... Ingen kan vara pretentiös så klockrent som han!
aronsoderlind
2010-07-08
okej
Zittan
2010-07-07
Jag blir bara sur när jag ser filmer som denna!
JaxJulle
2010-07-01
Mångbottnad historia med extremt mycket symbolik. Jag skulle gissa att det lämpar sig bättre för bokversionen.
emilstjernholm
2010-06-01
Disgrace är en briljant bok; men inte en fullt lika briljant film. Visserligen påverkar den på djupet och låter åskådaren tänka själv, men jag tappar en dimension i karaktären David Lurie. Dessutom är slutet, som Manko skriver, rent ut sagt nonsens.
larox
2010-05-17
Imponerande! Både skådespelare och innehåll, givande och med klara budskap.
Manko
2010-05-14
Av ren affekt skulle jag vilja ge filmen en etta för det förbannade slutet, fullkomligt nonsens. Men Malkovich är förstås fantastisk så en svaaag tvåa.
haajen
2010-04-30
En komplex och väldigt välgjord film som lämnar mycket till åskådaren precis som Coetzees bok lämnar mycket till läsaren.