2.9

Olydnad

Ronit återvänder till sitt judiska hemkvarter i London efter att hennes pappa, en lokal rabbi, gått bort. Hon orsakar kontrovers i samfundet när hon inleder en romans med sin kusins fru.

Originaltitel Disobedience
Regissör Sebastián Lelio
Manus Sebastián Lelio, Rebecca Lenkiewicz
Genre 2010-tal, Drama, Romantik
Skådespelare Rachel Weisz, Rachel McAdams, Alessandro Nivola, Cara Horgan, Mark Stobbart, Omri Rose, Sophia Brown, Dominic Applewhite, Liza Sadovy, Orlando Brooke

MsA
2019-08-07
Tråkig och Rachel x 2 funkar inte så bra ihop! :(
2019-04-26
Snark i kubik! Så jävla tråkig att klockorna stannar!
abnormal
2019-04-11
Intressant och engagerande film som inte skriver tittaren på näsan.
Spook
2019-03-23
har alltid gillat Nivola som skådis och har alltid tyckt han borde fått större roller. han och Rachel gör filmen helt ok!
Robkiller
2018-11-08
Helt värdelös
Spidde
2018-11-04
Riktigt bra film! Börjar lite segt men ganska snabbt utvecklas det till ett nervigt och engagerande drama, på ett finkänsligt sätt med enkla medel. Mycket bra skådespel! Klart sevärd, ge den en chans även om den kan verka tråkig.
tildiz6
2018-07-17
Som Sture Stenhög påpekar så bidrar inte filmen med banbrytande perspektiv, men icke desto mindre har den en naturlig, jordnära och fängslande stämning samt fantastiska skådespelarinsatser. En stark fyra!
StureStenhög
2018-07-12
Den här filmen hade inte mycket nytt att komma med, men den berättar iaf sin historia väl. I synnerhet är det skådespelarna som lyfter det här över mediokritetens träsk, både McAdams och Weisz lyckas få sina karaktärer att framstå som mer komplexa än vad det nog gjorde på papperet, och de håller mitt intresse hela vägen. Intressant också att Nivolas karaktär skildras så pass sympatiskt. Även inblicken i en judisk community i London ger filmen ett visst värde. Eld och lågor är jag kanske inte, men filmen gör egentligen inget fel. Av det jag har sett av Lello, så framstår han som en kompetent regissör som dock inte har så mycket att säga utöver det uppenbara