2.9

Divergent

I en avlägsen och dystopisk framtid är samhället indelat i fem falanger där var och en representerar olika förmågor. Som tonåring är man tvungen att bestämma sig för om man vill stanna i sin falang eller byta till en annan. Vad man än väljer, så väljer man för resten av sitt liv. En tonårstjej som just ställs inför detta valet är Beatrice Prior. Hon bär på hemligheten att hon är en avvikande, vilket innebär att hon inte passar in i någon enskild falang. Om någon visste skulle det innebära en säker död, men samtidigt inser hon att hon kan förändra världen hon lever i och rädda de människor hon älskar.

Baserad på romanen Divergent av Veronica Roth från år 2011.

Originaltitel Divergent
Regissör Neil Burger
Manus Evan Daugherty, Vanessa Taylor
Genre Science Fiction, Action, Äventyr, 2010-tal
Skådespelare Shailene Woodley, Theo James, Ashley Judd, Jai Courtney, Ray Stevenson, Zoë Kravitz, Miles Teller, Tony Goldwyn, Ansel Elgort, Maggie Q, Mekhi Phifer, Kate Winslet, Ben Lloyd-Hughes, Christian Madsen, Amy Newbold, Ben Lamb, Justine Wachsberger

Skapad 2019-12-08 av marieherdensjo
I en dystopisk framtid lever Beatrice ”Tris” Prior. I hennes hemstad Chicago är folket indelade i fem falanger efter olika egenskaper: de tappra, de ärliga, de fridfulla, de lärda och de osjälvi...   Läs mer »

Christofer
2019-11-28
2019-09-24: Lite väl tonårs-fjantigt stundtals men som helhet var det ändå ganska underhållande. Trevligt soundtrack.
2019-04-29
Kass som sjutton...
TURGUT
2019-04-13
Föll inte mig inte i smaken, lite för tydlig inriktning för tonåringar. Inte i närheten av "The Hunger Games".
2018-10-13
Portugallien
2018-03-13
Murvel48
2018-02-24
Lite väl tonårslarvig första timmen men sammantaget var det godkänd underhållning.
HerrNenne
2018-01-05
Var beredd på tonårsskräp men det här var faktiskt riktigt bra rakt igenom. Man skapar en intressant värld och jag vill se mer.
LenWidleheyt
2017-12-03
Skräpversion av Hunger Games. Inte ett dugg mer än så.
2017-10-23