3.3

Django

En liten håla i den amerikanska södern kontrolleras med järnhand av den sadistiska Major Jackson. Härjande mexikanska rebeller som jagats över gränsen utgör ett växande hot i området. In i detta getingbo kommer en ensam man släpandes på en kista. Hans namn är Django.

Originaltitel Django
Regissör Sergio Corbucci
Manus Sergio Corbucci, Bruno Corbucci, José Gutiérrez Maesso, Franco Rossetti, Piero Vivarelli
Genre Action, Western, Drama, 60-tal
Skådespelare Franco Nero, José Bódalo, Eduardo Fajardo, Loredana Nusciak, Ángel Álvarez, Gino Pernice, Simón Arriaga

Solidus
2018-01-07
Underhållande spaghetti-western med ett strålande ledmotiv och karismatisk "hjälte". Det märks att Sergio Leones western med Clint är en inspiration för filmen, men regissören vågar sätta sin egen prägel med berättelsen och slutresultatet är att "Danjgo" spelar i samma liga som Leones "För en handfull dollar". Mycket sevärd.
martineden
2017-09-28
[rek. 3] En mycket stabil western av Corbucci som påminner lite om YOJIMBO, även om den också skiljer sig från den en del. Många fina scener och musiken är verkligen underbar. Även om jag gillar denna så känns den standardartad och bleknar lite i jämförelse med Corbuccis egen THE GREAT SILENCE, som känns mycket mer originell och generellt är en mer tilltalande historia. Dock bra! 3+
Tsurugi
2017-08-18
Efter att ha läst att den engelska dubbningen var urkass såg jag den på italienska med undertexter. Tror det var rätt val. Svag fyra.
gjoob
2016-07-17
Några fina scener med ganska långa, trista mellanrum. Django är supercool, men filmen är "bara" godkänd.

2015-11-23
Helt okej gammal västern, men inget storslaget. Tarantinos version är en helt annan film. 5/10
carnevil
2015-10-27
Mer kult än bra.
Punkliv
2014-07-30
Sista 30 är sjukt bra, det andra är bara bra. Stundtals helt okej. Sätter en stark avvaktande trea så länge.
Lotso
2014-07-11
En klassisk western i mina ögon som lika gärna hade kunnat varit med i Dollars Trilogin. Franco Nero har blivit i mina ögon den tredje bästa western snubben precis bakom Clint Eastwood och Lee Van Cleef. Jag gillade verkligen handlingen i denna en typisk klassisk western handling. Sedan har vi ju Django Themet som är en av de bästa western theme någonsin i filmhistoria och jag fick höra den både i början och slutet av filmen. Visst var där småproblem jag hade men de är främst nog på min DVD då jag inte var så förtjust i dubbningen och hade nog älskat den mer om den var i originalspråk. Sedan i slutet vid kyrkogården så fick jag fram i huvudet att de var sju skott Django sköt i en sex skjutande pistol men samma misstag hände också i slutet på Halloween när Loomis påstår att han sköt Myers sex gånger när det egentligen var sju skott som sköts och jag förväntade faktiskt mig att den skulle vara lite mer brutal än vad den egentligen var för en del folk har kallat den en av de mer brutala och blodigare western filmerna dessvärre så såg jag inte det så där inte var så mycket blod och våld. Dessutom när Django sköt med sitt maskinvapen så kom där aldrig något blod på de personerna som blev träffade och dog de bara ramlade ner på marken vilket såg lite fattigt ut. Men dessa är mer eller mindre personliga problem och det var aldrig något som störde mig bara något som kom mer eller mindre i tanken. Detta är en underhållande film från början till slut och i mina ögon en av de bästa western rullar jag har sett. Tarantino har en del att uppnå men jag litar och tror på honom (fast hans film inte har någonting med denna att göra förutom namnet och båda har Franco Nero).
Bostrom87
2014-07-01
En farbror kommer in på ett hotell med en stor kista, sätter sig vid ett bord och lägger patiens. Han blir ovän med alla. Detta skulle aldrig hända i Sverige 2014.
lucius
2014-03-22
Jag är barnsligt förtjust i overkillslutet