2.8

Djävul i en blå klänning

Ezekiel "Easy" Rawlins är en före detta soldat som kämpat i andra världskriget. För att börja ett nytt liv, flyttar han till Los Angeles. Men den amerikanska drömmen blir sällan verklighet för en man i efterkrigstidens USA. Easy går med på att göra ett jobb åt den skumme DeWit Albright och hans uppgift är att leta reda på Daphne Monet, en mystisk kvinna som har ett hemligt förhållande med en av stadens borgmästarkandidater. Easy dras in i ett otäckt drama, späckat med utpressning, raskonflikter, mord, korrumperade politiker och brutala poliser. Till sin hjälp har Easy sin gamle vän Mouse, som vill väl, men som använder sig av lite väl brutala metoder.

Originaltitel Devil in a Blue Dress
Regissör Carl Franklin
Manus Walter Mosley, Carl Franklin
Genre Kriminalare, Mysterium, Thriller, 90-tal
Skådespelare Denzel Washington, Jennifer Beals, Tom Sizemore, Albert Hall, Don Cheadle, Maury Chaykin, Terry Kinney

2017-10-29
Dutch
2015-07-06
Svettig film med Denzel i vitt linne. Cheadle imponerar som Denzels fredliga polare.
2014-11-08
En helt OK film som jag upptäckte under min Jennifer Beal-fas då jag hade som mål att se så många Jennifer Beals filmer jag kunde hitta. Tonåren är konstiga. Gjord enligt mallen för en klassisk Film-noir. Jennifer Beals är här en underbar varelse och Denzel Washington imponerar. Don Cheadle som galne Muse stjäl dock alla scenerna han är med i.
AlbinWesley
2014-10-15
Inte alls dumt, men det finns en hel del tillkortakommanden. I förhållande till sin förlaga både den gör några briljanta omskrivningar för filmmediet, såväl som en del missar jag inte riktigt förstår. Hade kunnat göra sig lysande som miniserie tror jag, med lite mer pondus i sig. Tyckte den var mycket bra som den var, bitvis väldigt härlig känsla, men den hade vunnit mycket på att vara betydligt hårdare noir-stiliserad.
Gigi1943
2014-09-12
Är tjejen farlig? En djävul? Knappast, men filmen är okej, mycket pga Denzel, får en svag trea.
Ojhda
2014-02-20
Väldigt bra! Nu är jag en riktig sucker för Film Noir och denna har ju allt vad som är Noir, en riktig Neo Noir med berättarröst, eran, mystiken och en massa karaktärer man inte vet om man kan lita på eller inte! Jag gillar det skarpt! Stark fyra
Andreas_
2013-03-30
Mycket bra hårdkokt deckare i 1940 talets L.A. Regissören fångar Noire känslan klockrent och Denzel Washington är som alltid helt jäkla lysande framför kameran. Enda som drar ner betyget är att jag tycker filmen är lite för kort, och mysteriet går för fort att lösa men annars väldigt bra. Stabil 4:a.
Ghostface
2013-01-02
En klockren rollbesättning och en spännande noir levereras här.
Sznax
2012-12-31
Filmen tar ett stort bad i 40-talet och tidskänslan sprutar fram ur varje scen. Tyvärr sänker det filmen lite då manuset dränks på ett ganska märkligt sätt. Manuset är väl okej men en hel del av vändningarna ger ingen injektion till filmen. Denzel och Cheadle är riktigt bra, Beals extremt svag som "farlig" kvinna. Betyg 5.4
Murvel48
2012-12-10
"Du sa att jag inte fick skjuta honom så jag ströp honom"