3.3

Djävulen kom om natten

En seriemördare terroriserar Hamburg i Tyskland under Andra Världskriget. När lokalpolisen inte verkar komma någon vart, kopplas SS in på fallet för att samarbeta med Axel Kersten som är ansvarig för utredningen. Baserat på verkliga händelser.

Originaltitel Nachts, wenn der Teufel kam
Alternativ titel The Devil Came at Night, The Devil Strikes at Night
Regissör Robert Siodmak
Manus Werner Jörg Lüddecke
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 50-tal
Skådespelare Claus Holm, Annemarie Düringer, Mario Adorf, Hannes Messemer, Carl Lange, Werner Peters, Walter Janssen, Peter Carsten

goeran
2016-05-14
Det man kan anmärka på är väl att filmen ger en rätt förvirrad för att inte säga felaktig bild av hur polisen och säkerhetstjänsten var organiserad i Tredje riket. I filmen framställts det som om gruppenführer Rossdorf i RSHA (Reichssicherheitshauptamt), kommissarie Kerstens motståndare, dirigerar sina män från sitt högkvarter/bostad ute på landet. RSHA var dock ingen utomstående organisation i förhållande till kriminalpolisen; tvärtom var Kriminalpolizei (Kripo), som kommissarie Kersten uppenbarligen tillhör, en av huvudavdelningarna inom RSHA. Och alla dessa polisorgan hade sina huvudkontor i Berlin.
goeran
2016-05-14
Robert Siodmaks Nachts, wenn der Teufel kam från 1957, som bygger på det verkliga kriminalfallet rörande massmördaren Bruno Lüdke, är en intressant och effektivt berättad kriminalhistoria. Samtidigt ger filmen även en inblick i vardagslivet i Tredje riket. Skickligast bland skådespelarna är utan tvivel Mario Adorf i rollen som Bruno Lüdke.
BrutusBeefcake
2016-03-06
Ruskigt intressant att se en film med massor av nazister men som inte är en film med nazism i centrum. Det är nog första gången för mig, i övrigt är jag väldigt besviken. Ganska så tråkig film som dessutom känns oerhört spretig. Inte imponerad trots att skådespelet är kanon. (5/15)
maldoror
2012-12-21
Lite som en bättre Casablanca där där vi har en spänningshistoria som utspelas i bakgrunden av andra världskriget men med mer fokus på kriminalhistorian och politska konflikter än på romantik. Inte jätttedjup utan mer som en spännande bra noir.
johnaleks
2011-12-19
det festligaste jag sett på länge, slutrepliken spikade toppbetyget! har inte sett citizen X som lär ha en liknande story men får väl göra för att jämföra kalkonen och mästerverket :)
Lyndon
2011-07-26
Lysande välspelad och mycket underhållande kriminalare från Siodmak som kommit i skymundan av hans amerikanska period. Det här kan mycket väl vara hans bästa film.
kungkalas
2009-11-19
Riktigt intressant och välgjort. Konstigt att filmen inte är mer känd!
Czechflash
2008-05-06
Stark trea eller svag fyra, svårt att bestämma mig just nu efter att precis sett filmen. En intressant berättad historia som inte bara handlar om seriemördaren, men som trots allt är i centrum. Bra skådespel av bl.a. Mario Adorf och Hannes Messemer. Kunde varit lite mer intensiv och spännande.