2.8

Dö, monster, dö!

En man anländer till staden Arkham för att besöka sin nya flickväns familjehem. Men när han försöker ta en taxi dit vägras han skjuts. När han frågar vidare inne i staden så vill ingen kännas vid familjen Whitley. Inget vet något och alla verkar vara rädda. Han får inte ens hyra en cykel och tvingas gå ut till Whitleys residens. När han nästan kommit fram finner han en stor grop i marken. Vegetationen i närheten är förkolnad och ser ut att ha brunnit. Senare, efter att ha mött sin flickväns rullstolsbunda forskare till far och hennes sjuka mor upptäcker han att stadens invånare kanske har all anledning att vara rädda för familjen Whitley.

Originaltitel Die, Monster, Die!
Alternativ titel The House at the End of the World
Regissör Daniel Haller
Manus Jerry Sohl
Genre Science Fiction, Skräck, Mysterium, 60-tal
Skådespelare Boris Karloff, Nick Adams, Freda Jackson, Suzan Farmer, Patrick Magee, Paul Farrell

Grillo
2016-12-20
Bra stämning i början och de muterade djuren i växthuset är helt fantastiska. I övrigt höll det inte riktigt även om jag uppskattade twisten mot slutet, då sådana inte var så jättevanliga under den tidens skräckfilmer.
Ondskapt
2011-08-14
En del småfräna grejer finns väl att hitta här och där, men i det stora hela är det en rätt ointressant film som inte blir speciellt märkvärdig förrän i slutet.
Podpolkovnik
2009-12-27
Charmig och mysig 60-talsgjord Lovecraft-inspirerad rulle. Nick Adams förstör dock filmen lite med sin amerikanska arrogans. Föråldrad kvinnosyn och dåligt slut drar också ned betyget från en 4:a.
idd
2007-08-22
lovecraft-filmatisering av daniel haller som mer känns som en poe-filmatisering av corman borde ju vara hur jävla bra som helst, men trots de sanslöst fina färgerna, miljön å den sköna stämningen så försöker de peta in en del larviga sci-fi detaljer här å där som inte alls passar bra till filmen i övrigt.. hög potential men tyvärr inte lika lysande som det kunde ha blivit.. 3+
Quantilho
2005-12-07
Helt okey film, men den bygger inte så mycket på novellen den utger sig för att vara baserad på. Karloff är kung dock!
Cazlab
2005-11-23
hade alldeles för höga förväntningar på denna film, men visst är karloff bra!
Kudden
2005-05-05
Jag var lite skeptisk innan jag såg den. En Lovecraft-filmatisering med den mycket icke-Lovecraftiga titeln "Die, Monster, Die!"? Lyckligtvis är titeln ungefär det sämsta med filmen. Visst är Nick Adams rätt trist i huvudrollen, och visst känns det lite tidstypiska tjatet om radioaktivitet väldigt malplacerat, men i övrigt är det en riktigt snygg, stämningsfull och ganska spännande mys-skräckis. Scenen med "djuren" i växthuset är bland det kusligaste jag har sett på film.
insane
2004-09-15
jäkligt bra stämning. Njöt i fulla drag när jag kollade på denna rullen. Karloff lysande i sin roll
karhu81
2004-07-17
Börjar bra, men den tappar ganska mycket mot slutet. Nick Adams var riktigt störande.
JoeZ
2004-04-20
Fantastisk miljöer och härligt b-stämning som får en på lite skrämmande krypande känsla! Älskar det...