3.6

Do the Right Thing

En het sommardag ökar spänningen mellan vita och svarta i det svarta Bed-Stuy-distriktet i Brooklyn, New York. Här ligger en koreansk livsmedelsaffär och Sal's Pizzeria. Mookie, Sals budkille, hamnar i centrum av konflikten.

Originaltitel Do the Right Thing
Regissör Spike Lee
Manus Spike Lee
Genre Drama, Komedi, 80-tal
Skådespelare Danny Aiello, Spike Lee, John Turturro, Ossie Davis, Richard Edson, Bill Nunn, Joie Lee, Samuel L Jackson, Ruby Dee, Giancarlo Esposito, Rosie Perez, Paul Benjamin, Frankie Faison, Robin Harris, John Savage, Frank Vincent, Martin Lawrence

Skapad 2019-11-22 av BobbyPeru
1989 kom \"Do the Right Thing\" på biograferna och så småningom blev den hett omdebatterad. Den nya afro-amerikanska regissören Spike Lee fick folk att tänka till. Filmen bygger på verkliga h...   Läs mer »

Skapad 2019-10-18 av jotnan
Redan från introt blev jag fängslad, och fick den här känslan av att den här filmen kommer att vara riktigt jäkla bra. En känsla av att det här är klassikermaterial. Det är den varmaste dage...   Läs mer »

Starkbröl
2022-07-04
Bitvis mycket underhållande och pricksäker, men bitvis också billigt poserande och otroligt överspelad. Och i mitten Spike Lee som spelar den centrale, neutrale observatören som i det längsta försöker undvika att välja någonting. Filmen har massor av fel men jag sätter ändå en fyra eftersom den känns minnesvärd.
elibaaba
2020-07-01
Teatralisk på sina ställen men Spike Lee lyckas sätta tonen med träffsäkra kommentarer om sin samtid och sitt närområde. Håller än idag.
papabobadiof
2020-06-23
Väldigt väl skildrad och mångfacetterad skildring av rasmotsättningar i dagens USA. Har gått mer än 30 år sedan filmen gjordes men ändå är det PRECIS likadant idag, vilket polismordet på George Floyd den 25:e maj i år visade. Själva polismordet i filmen är dessutom kusligt likt det som skedde George Floyd.
92axha10
2018-12-18
Film som visar hur meningslöst våld är.
Engravadlax
2018-07-15
Spike Lee själv är ingen skådespelare, men han är inte dålig. Teatraliskt värre, men kul.
karlmats
2017-08-29
Mycket att ta in här, mångsidiga karaktärer som kanske inte är goda eller onda men nog finns det de man sympatiserar mer, eller oftast, mindre med. Den som kommer undan mest med hedern i behåll är väl alkisgubben Da Mayor. I övrigt kan man nog till stor konstatera att de flesta fått de liv de förtjänar. Tur att Brooklyn blivit mer gentrifierat, visst är det lite charmigt med ett sånt här glatt gäng, men det är nog inget ställe man skulle vilja bo i själv. Kul att Samuel L Jackson får sitta på torget och hålla låda i sin egen kanal. Det blir en 3a, men den är inte jättestark.
2017-07-31
En av Spike Lees bästa!
hmejl
2017-02-25
Ska vi verkligen skuldbelägga de svarta för sin egen segregation? Är det så jag ska tolka den här rullen? Att den svarta befolkning irrationellt och pöbel-aktigt utan tillstymmelse till klokhet eldar upp lokal företagsamhet av oklara anledningar. Och sen att Mookie knatar tillbaka dagen efter han bränt upp stället och ber om sin lön. Jag vet inte hur jag ska tolka det? Det finns väl ingen som kan titta på den här rullen och sympatisera med de snorvalpar som representerar den svarta befolkningen. Jag tror att den här argumentationen endast kan leda till ytterligare felaktiga uppfattningar till utanförskap. Reserverar mig för eventuella feltolkningar.
2014-11-21
En film som tar oss till ett amerika där det vid första anblick är ett fungerande levende mellan olika människor av olika raser. Snabbt lär vi oss att detta är ett väldigt ytligt amerika och att det verkliga amerika bär på motsättningar som lever och frodas inom den amerikanska människan. Det finns humor men främst ett djup och viktiga budskap. 3+
#54
2014-01-16
Bäst när den är som mest allvarlig.