2.7

Döda män klär inte i rutigt

Möt Rigby Reardon - privatdeckarnas privatdeckare! Parodi på 40-talets hårdkokta deckare där Steve Martin agerar mot inklippta avsnitt ur gamla filmer med storheter som Humphrey Bogart, Bette Davis och James Cagney.

Originaltitel Dead Men Don't Wear Plaid
Alternativ titel Dead Men Wear No Plaid
Regissör Carl Reiner
Manus Steve Martin, Carl Reiner, George Gipe
Genre Komedi, Kriminalare, Thriller, 80-tal
Skådespelare Steve Martin, Rachel Ward, Carl Reiner, Reni Santoni

darkmist82
2024-02-17
Steve Martin tillhör inte en av mina favoriter bland komiker men han har talang när han jobbar med rätt typ av filmer, så i det här fallet. Carl Reiner har regisserat ihop en deckare som parodierar gamla deckare som var populära under tidiga och mitten av 1900-talet. Här har han med gamla filmklipp med kända skådespelare matat in till en intressant historia och med tidstypisk musik som får oss att tro att filmen är inspelad under denna tid. Ibland märks det lite väl tydligt när gamla filmklipp är inklippta men ändå gillar jag konceptet med det hela. Det som gör att filmen bara får en fyra är att den inte bjuder på så mycket skratt som jag hade hoppats men när det gäller spänning och hantverk är filmen verkligen värt att se, troligen en av de bästa som Steve Martin har medverkat i också.
Raimo_1985
2021-01-30
Haha, det här är kul! Riktigt roligt och fyndigt med alla dessa gamla filmscener med legendarer inklippta, som Steve Martin snackar med. När det blir total kaosjakt och "your pyjamas! Don't very about your pyjamas!" då är det fest framför tv:n kan jag säga. :D

2017-10-08
3/4 organell og noen riktig morsomme skjemt. Rachel Ward er nok den stiligste dama på film noensinne.
Thavox
2015-11-21
Småputtrig och ganska underhållande. Onekligen en klassiker som fortfarande håller förvånansvärt bra. Det skadar förvisso inte att kunna sin Bogart för att uppskatta filmen lite mer, men jag som inte är helt inne i de gamla rullarna tycker ändå man hänger med i tanken med de klippen.
2015-10-23
Rätt kul men ändå mest en besvikelse. Stark tvåa!
F-M-J
2015-01-12
Martin glänser i denna lyckade filmidé och det är oerhört komiskt att se honom integrera med Bogart och resten av gänget. Ett skrattkalas som belyser en historisk genre, film noir.
martineden
2014-11-23
[rek. 3] En av de få riktigt lyckade parodierna som simultant är en hyllning till den specifika genren. Snyggt foto och kul att Edith Head, som gjort kostymerna till nästan alla klassiska Universalfilmer och är ombord på denna produktion. Integrationen av andra noir-filmer är gjort med glimten i ögat. Steve Martin är bra, men jag rycker att Rachel Ward är väldigt bra som den mystiske klienten. Bra!!! 3+/4-
2014-11-13
Ett filmexperiment med lyckat resultat från tiden då Steve Martin fortfarande sysslade med komedi. Bara idén att varva nyinspelat material med gamla klassiker är värd en applåd, att sedan lyckas genomföra det på det här viset är beundransvärt och en fantastiskt fin "homage" till alla gamla klassiker. Suveränt regisserade av Carl Reiner. 4-
2014-06-15
Steve Martin spelar privatdeckade i denna fyndiga noir-pastisch där han huvudsakligen agerar mot scener från 40-tals-filmer i samma genre, bland annat scener med Humphrey Bogart, James Cagney och Ingrid Bergman. Rolig idé och väl genomfört. Skojigt!
Dutch
2014-03-05
Cool idé men bjuder inte så många skratt.