2.7

Döda män klär inte i rutigt

Möt Rigby Reardon - privatdeckarnas privatdeckare! Parodi på 40-talets hårdkokta deckare där Steve Martin agerar mot inklippta avsnitt ur gamla filmer med storheter som Humphrey Bogart, Bette Davis och James Cagney.

Originaltitel Dead Men Don't Wear Plaid
Alternativ titel Dead Men Wear No Plaid
Regissör Carl Reiner
Manus Steve Martin, Carl Reiner, George Gipe
Genre Komedi, Kriminalare, Thriller, 80-tal
Skådespelare Steve Martin, Rachel Ward, Carl Reiner, Reni Santoni

2017-10-08
3/4 organell og noen riktig morsomme skjemt. Rachel Ward er nok den stiligste dama på film noensinne.
Thavox
2015-11-21
Småputtrig och ganska underhållande. Onekligen en klassiker som fortfarande håller förvånansvärt bra. Det skadar förvisso inte att kunna sin Bogart för att uppskatta filmen lite mer, men jag som inte är helt inne i de gamla rullarna tycker ändå man hänger med i tanken med de klippen.
2015-10-23
Rätt kul men ändå mest en besvikelse. Stark tvåa!
F-M-J
2015-01-12
Martin glänser i denna lyckade filmidé och det är oerhört komiskt att se honom integrera med Bogart och resten av gänget. Ett skrattkalas som belyser en historisk genre, film noir.
Solidus
2014-11-23
Smårolig komedi, men de som gynnas mest och bäst av filmen är de som har koll på sin noir.
martineden
2014-11-23
[rek. 3] En av de få riktigt lyckade parodierna som simultant är en hyllning till den specifika genren. Snyggt foto och kul att Edith Head, som gjort kostymerna till nästan alla klassiska Universalfilmer och är ombord på denna produktion. Integrationen av andra noir-filmer är gjort med glimten i ögat. Steve Martin är bra, men jag rycker att Rachel Ward är väldigt bra som den mystiske klienten. Bra!!! 3+/4-
2014-11-13
Ett filmexperiment med lyckat resultat från tiden då Steve Martin fortfarande sysslade med komedi. Bara idén att varva nyinspelat material med gamla klassiker är värd en applåd, att sedan lyckas genomföra det på det här viset är beundransvärt och en fantastiskt fin "homage" till alla gamla klassiker. Suveränt regisserade av Carl Reiner. 4-
Ful_fisk
2014-06-15
Steve Martin spelar privatdeckade i denna fyndiga noir-pastisch där han huvudsakligen agerar mot scener från 40-tals-filmer i samma genre, bland annat scener med Humphrey Bogart, James Cagney och Ingrid Bergman. Rolig idé och väl genomfört. Skojigt!
Dutch
2014-03-05
Cool idé men bjuder inte så många skratt.
StureStenhög
2014-01-25
Ett ambitiöst projekt som man faktiskt lyckas ro iland och få att fungera på flera plan. Filmens centrala idé med att bygga handlingen på klipp från gamla filmer hade lätt kunnat bli skitnödigt, men så känns det aldrig, och att man har fått ihop allting till vad som känns som en hyfsat sammanhängande film är riktigt imponerande. Mycket beror detta på att man har lyckats så bra med att återskapa noir-stämningen i det egna filmade materialet. Faktum är att jag tror att det här skulle kunnat funka helt okej som en seriös noir, historien är förvisso helt obegriplig, men det var den ju i The Big Sleep också, och det är kanske det bästa genren har att erbjuda. Men formatet lämpar sig givetvis bäst som komedi, och även på det planet är filmen förvånansvärt lyckad. Det kan man till stor del tacka Steve Martin för, han lyckas tillräckligt bra med att spela en noir-karaktär för att filmen aldrig ska tappa förankringen i genren, samtidigt som han helt enkelt är väldigt rolig överlag. Den bästa roll jag har sett honom i vill jag påstå. Sen är humorn fortfarande lite för ojämn, och aningen repetitivt blir det också, men en stark trea förtjänar den