2.9

Dödande kärlek

Detta är Kubricks andra film. Killer's Kiss är en klassisk film noir som handlar om en boxare vars liv sätts i fara när han skyddar en nattklubbsdansös från hennes gangsterboss

Originaltitel Killer's Kiss
Regissör Stanley Kubrick
Manus Stanley Kubrick, Howard Sackler
Genre Film-Noir, Kriminalare, Drama, 50-tal
Skådespelare Frank Silvera, Jamie Smith, Irene Kane, Jerry Jarret, Mike Dana, Felice Orlandi

2016-05-29
Känns bitvis amatörmässig och bitvis mästerlig. Jag gillar det udda tempot och jag tycker den banala storyn funkar.
Albion
2016-04-01
Tunn film utan några betraktelser på djupet. Men stämningsfull och coola miljöer, framför allt i slutet. Trots allt goda intentioner och gav väl ändå en fingervisning om vad som komma skulle av herr Kubrick. Betyget blir en svag 3;a, dvs 3-
Darn
2015-09-21
Skriver helt under på det många redan skrivit i spalten: fint foto! I övrigt fick jag en känsla av att den kändes lite ihålig, rent handlingsmässigt. Men sett till andra ingredienser så som klassiska noir-grepp och särskilda scener var den fullt godkänd.
Dele
2015-04-23
Fint foto, lite abrupt klippt, hyfsad story, men långt ifrån så välbyggt, utmanande och mångfacetterat som Kubricks senare verk.
hestret
2014-11-21
Filmen känns väldigt märklig - både positivt och negativt. Storyn är märklig usel med papperstunna karaktärer och har ett oförståeligt tempo. Det kommer inte alls igång förrän filmen snart är slut. Samtidigt är hela stämningen kring filmen, blandningen av boxning och vanligt narrativ, finstämda och halvdrömska fotot med flera väldigt fina kameraplaceringar (fotot ned för trappan fram mot slutet, scenerna på stationen och mannekäng-lagerscenen), de väldiga noir-mässiga NY-miljöerna och den aviga jazzmusiken ger någon form av positiv märklighet. Mycket av vad som hade kunnat vara så kallad positiv märklighet tas dock ner av en amatörmässig berättarröst och framförallt urdåliga skådespelarinsatser - bara Silvera som kommer ut med hedern i behåll - i en trupp som anstränger sig för att rasera vad kameran vill göra. Klippningen känns också ibland lite orutinerad. Men de någorlunda positiva elementen gjorde att man ändå gott höll intresset uppe under den korta speltiden och gör att det svårt att sänka en annars väldigt dålig film. 41/100
Ful_fisk
2014-06-16
Tidig Kubrik som inte ger särskilt mycket överhuvudtaget storymässigt. Fotot är väl snyggt och så, men det räcker inte. När filmen var slut tänkte jag "Va, var det allt?!" Simpel kioskdeckar-story täckt i en snygg yta.
DrVergerus
2014-03-28
Fantastiskt foto, en upplevelse.
ClintanTheKing
2014-03-22
Slutsekvensen (dvs sista 15 minutrarna) är ett mycket välgjort spänningsmoment som höjer helheten på filmen som i.ö. inte är mycket att ha faktiskt. Seg, trög och stel trots en speltid av knappa 70 min. I sin helhet klarar den här inte 3/5 i min bok.
kakbakarn
2014-01-27
En fin film i det mindre formatet, som fungerar väl som uppvärmning och förfilm till Spelet är förlorat. Många intressanta och smått genialiska regiidéer, men också en inte särskilt väl utvecklad story (varför inte 30 minuter längre?) och medelmåttiga till svaga (Irene Kanes gestaltning av Gloria) skådespelarinsatser. Ett tekniskt bravurnummer med helt okej spänning, det resulterar i en njutbar men bristfällig bagatell.
Rymdkraft
2012-12-31
Fighten i slutet bland de symbolrika och nakna skyltdockorna gav filmen ett oväntat extra djup som jag verkligen uppskattade, de ger filmen en bra sammanfattning. Lite toppar och dalar, den första kvarten lyckas inte engagera till exempel. Men en schysst film tycker jag!