3.2

Döden drar västerut

Familjefadern Daniel Slade Hardy deltar i ett rån som går snett och tvingas avtjäna ett långt fängelsestraff. Det är dock bara början på eländet. Hans familj får inte den del av rånbytet som hans kumpaner hade lovat honom, samtidigt tilldelas han en psykotisk cellkamrat som vid sin frigivning ställer till det rejält för huvudpersonen och hans familj.

Originaltitel The Fiend Who Walked the West
Regissör Gordon Douglas
Manus Harry Brown, Philip Yordan
Genre Western, 50-tal
Skådespelare Linda Cristal, Hugh O'Brian, Edward Andrews, Robert Evans, Emile Meyer, Stephen McNally, Ron Ely, Dolores Michaels, Ken Scott (I), Gregory Morton, Shari Lee Bernath, Georgia Simmons
Filmnummer 91900

2017-08-16
En av Douglas bättre filmer.
dudson
2016-01-13
Fantastisk mörk och sadistisk western med en härligt originell story plus gryma skådespelare. Den där Griffith går inte av för hackor när det gäller psykfall. Helt klart film guld detta i western genren!
StureStenhög
2011-08-19
En högst ordinär western-produktion som dock lyfter tack vare en helt okej story och en riktigt bra Robert Evans i psykopatrollen. Han pendlar genom hela filmen mellan att vara riktigt skön och riktigt obehaglig. Huvudpersonen gör kanske inget starkare intryck, men poängen är trots allt att han ska vara en vanlig kille som får en ovanlig kille på halsen, den konflikten fungerar bra och det blir väldigt lätt att känna med honom. En stabil lågbudget-western helt enkelt. Och för den som undrar, så handlar filmen, titeln till trots, inte om att Gabriel Obertan flyttar till MLS