3.3

Dödens kupé

Sex personer befinner sig i en tågkupé på väg mot Paris. Men när tåget når fram till sin destination är en av dem mördad. Polisen börjar nu jakten på mördaren, men samtidigt som mysteriet tätnar blir en efter en från tågkupén mördade och polisen ligger hela tiden steget efter.

Originaltitel Compartiment tueurs
Alternativ titel The Sleeping Car Murder, The Sleeping Car Murders
Regissör Costa-Gavras
Manus Costa-Gavras
Genre Mysterium, Drama, Thriller, 60-tal
Skådespelare Jean-Louis Trintignant, Simone Signoret, Jacques Perrin, Yves Montand, Michel Piccoli, Pierre Mondy, Catherine Allégret

uCj
2015-05-30
Skönt att se en deckare av det gamla stuket igen! Lite rörig, men ändå med behållning. Filmen har jag haft liggande i åtta år nu, det var verkligen dags att se den till sist.
Mikka
2011-12-01
Helt okej debut av Costa-Gavras som alltid gör sevärda filmer. Den här är lite rörig och når precis upp till en svag trea.
thegoodold
2007-09-28
Klart kompetent debut även om det märks att Costa-Gavras drar på med mycket onödiga inslag som jag tycker förstör helheten. I titelsekvensen får man nästan lite Tarantino-vibbar så man tror man ska få en riktigt wannabe-tuff-film men sen så är filmen inte alls som den säger sig vara. Filmen besitter dessutom en ganska lustig struktur i sitt berättande och jag känner aldrig att den griper tag i mig något vidare eftersom den halkar runt så mycket. Svårt att säga riktigt vad jag tyckte om den, men Montand är väldigt sevärd. Orkar sig precis upp till en svag trea. Skulle kunna tänka mig att se fler filmer av regissören, men är inte alltför förhoppningsfull.
Lingondricka
2007-01-18
slutscenen är magnifik måste ses!
Czechflash
2006-02-08
Börjar lite svagt första halvtimmen eller så, men blir bara bättre och bättre. Skådespeleriet är riktigt bra av samtliga, fotot är mycket snyggt och själva handlingen är bra. Den är ganska komplicerad, så det gäller att pussla ihop en del saker, då blir den också bättre. Den maskerade mördaren är riktigt cool och dyker upp för mig helt oväntat. Ligger mellan en ytterst stark trea och en svag fyra.
NHL
2006-02-08
En raffinerad historia som nästan blir lite väl komplicerad för sitt eget bästa. Annars är det en rätt imponerande långfilmsdebut av Gavras med visuellt snygga kameralösningar. Bra skådespel rakt igenom med en alltid lika cool Yves Montand i huvudrollen. Rafflande och klassisk upplösning.