BETYG
3.5
av 5
3.5
av 5
Dödlig skörd

Den skotske polisen Sgt. Howie får ett anonymt brev i vilket han ombeds utreda en ung flickas försvinnande. Han beger sig till den avlägsna ö från vilken flickan försvunnit och upptäcker där en sekteristisk sammanslutning som fortfarande dyrkar de gamla gudarna. Misstankar väcks om att flickan kan ha blivit offrad till gudarna.
Originaltitel | The Wicker Man |
Regissör | Robin Hardy |
Manus | Anthony Shaffer |
Genre | Drama, Thriller, Skräck, Mysterium, 70-tal |
Skådespelare | Edward Woodward, Christopher Lee, Britt Ekland, Ingrid Pitt, Diane Cilento, Russell Waters, Aubrey Morris, Irene Sunters, Walter Carr, Gerry Cowper, Lindsay Kemp, Donald Eccles |
Betygsätt | Logga in eller bli medlem för att rösta |
Betygsantal | 1792 |
Filmnummer | 7320 |
Recensioner
En ung flicka reporteras försvunnen och en polis tar sig an fallet, som leder till en ö befolkad av en minst sagt religiös sexsekt. Polisen börjar misstänka att flickan har använts som offer til... Läs mer »
Kommentarer
Ett spektakel som egentligen inte är speciellt bra. Men kultförklarad har den blivit men det händer kanske mest med denna typ av berättelser oavsett om de är bra eller ej och jag tänker då kanske mycket på filmen Zardoz också även om denna kanske inte är fullt så skruvad. Betyget blir en svag 3;a, 3-
En av dom bästa musikaler jag sett.
Storbritanniens mest älskade skräckfilm är mer av ett mordmysterium med lite otäcka sekvenser, men kanske inte en film som man känner obehag över. Men det gör inte "The wicker man" till en dålig film, tvärtom. Jag gillar temat och vändningarna och mysteriet i sig. Robin Hardy har regisserat ihop en spännande film med inslag av erotik och obehag. Edward Woodward och Christopher Lee är som gjorda för sina roller och vi ser också Bondbruden Britt Ekland i en mindre roll. Bra skådespelare med bra musik och en spännande handling som håller sig till slutet. Som skräck är den inte så otäck men obehaglig och det räcker långt och väl.
Bra, men tyvärr hade jag sett den mycket sämre Midsommar innan, och därför förstod jag vad jag hade att vänta mig. Dock är denna films teman om sexualitet och religion betydligt mer välgjorda även om Midsommar är mer in-your-face. Tyvärr lite för sjuttiotalig, och ibland överspelad, för att bli en riktigt helgjuten filmupplevelse.
Absolut inte dålig men jag tycker inte att Edward Woodwards polis-huvudroll var särskilt nyanserad utan framstod som stel och korrekt enda fram till slutet (som jag ju inte kan spoila).
Trodde på en fempoängare när jag bänkade mig för att se det här. Hade hopp om lite ”kalla kårar”, men det visade sig mest vara en mysteriefilm av det hedniska slaget mer än skräck. Inte på något sätt ointressant eller tråkig men jag stör mig på den lite mesiga och vankelmodiga filmregin (den står Robin Hardy för). Här finns även några rena kalkonscener. Men trots detta (eller kanske just därför) så har den här märkliga filmproduktionen blivit kultförklarad av många, så det måste väl ändå finnas nån typ av kvalité här.
Att Ari Aster haft denna film som stor inspirationskälla är helt klart. Inte riktigt lika utflippad som Midsommar men lika häftig att se.
Aningen skeptisk till en början men shit vad den växer. Sakta men säkert ökar obehaget och mot slutet är en mer eller mindre kallsvettig. En smart och mycket välskriven film som en inte glömmer i först taget. Stark 4a.
Skräckfilm är egentligen den genre jag är minst förtjust i men Robin Hardys The Wicker Man från 1973, med Edward Woodward, Christopher Lee och Britt Ekland i huvudrollerna, faller jag för direkt; och då kanske inte minst eftersom filmen mera är en thrillerfilm än traditionell skräckfilm. Den innovativa storyn och fantastiska scenografin imponerar stort. Den version jag har sett nu är StudioCanals blurayutgåva av The Final Cut.
Fantastisk rulle som pendlar mellan absurd och mega absurd. Spänning hela filmen och makalösa skådisar. SE DEN!!!