3.5

Dödlig skörd

Den skotske polisen Sgt. Howie får ett anonymt brev i vilket han ombeds utreda en ung flickas försvinnande. Han beger sig till den avlägsna ö från vilken flickan försvunnit och upptäcker där en sekteristisk sammanslutning som fortfarande dyrkar de gamla gudarna. Misstankar väcks om att flickan kan ha blivit offrad till gudarna.

Originaltitel The Wicker Man
Regissör Robin Hardy
Manus Anthony Shaffer
Genre Skräck, Mysterium, Thriller, Drama, 70-tal
Skådespelare Edward Woodward, Christopher Lee, Britt Ekland, Ingrid Pitt, Diane Cilento, Russell Waters, Aubrey Morris, Irene Sunters, Walter Carr, Gerry Cowper, Lindsay Kemp, Donald Eccles

Skapad 2019-12-22 av
En ung flicka reporteras försvunnen och en polis tar sig an fallet, som leder till en ö befolkad av en minst sagt religiös sexsekt. Polisen börjar misstänka att flickan har använts som offer til...   Läs mer »

haajen
2019-07-21
Aningen skeptisk till en början men shit vad den växer. Sakta men säkert ökar obehaget och mot slutet är en mer eller mindre kallsvettig. En smart och mycket välskriven film som en inte glömmer i först taget. Stark 4a.
goeran
2019-03-17
Skräckfilm är egentligen den genre jag är minst förtjust i men Robin Hardys The Wicker Man från 1973, med Edward Woodward, Christopher Lee och Britt Ekland i huvudrollerna, faller jag för direkt; och då kanske inte minst eftersom filmen mera är en thrillerfilm än traditionell skräckfilm. Den innovativa storyn och fantastiska scenografin imponerar stort. Den version jag har sett nu är StudioCanals blurayutgåva av The Final Cut.
picklessmulan
2018-12-25
Fantastisk rulle som pendlar mellan absurd och mega absurd. Spänning hela filmen och makalösa skådisar. SE DEN!!!
thebully
2018-12-05
Vad i hela Helvetica är det som händish?!
2017-10-09
Bra
RaketPojken
2016-10-29
Helt okej film frånsett spontansång och usel musik förutom sista låten som skapade stämning på ett bra sätt.
BrutusBeefcake
2016-09-09
Otroligt konstig och ett fantastiskt bra mysterie. Helt perfekt rakt igenom, t.om Britt Ekland är ok ju. Sista scenen sätter sig verkligen fast i en efteråt, väldigt överraskad över detta. (11+/15)
Rehn108
2016-05-01
Direkt i inledningen kände jag att det här är för mig. En polis som reder ut ett försvinnande i en avlägsen by med hemligheter och knasiga människor. Det kändes som en skotsk, psykadelisk Twin Peaks. Ju längre filmen fortgick desto mer gled Twin Peaks-känslan bort men det psykadeliska bestod. Grym musik och underbart sjuttiotalig!
emilstjernholm
2015-11-01
Samtidigt kändes den stundom ganska buskis och krystat symbolladdad.
emilstjernholm
2015-11-01
Underbar sjuttiotalskänsla i denna märkliga musikal-mysterie-skräckis. Slutet är mäktigt och maskerna creepy.