2.8

Dödligt protokoll

En korrupt polis skjuter en narkotikalangare och skrämmer vittnena till att säga att det var självförsvar. Chefsåklagaren godtar snabbt att det var självförsvar och att samhället är kvitt en förbrytare. Men en ung distriktsåklagare driver fallet vidare och finner en härva av korruption och rasism inom rättsväsendet.

Originaltitel Q & A
Regissör Sidney Lumet
Manus Sidney Lumet
Genre Kriminalare, Drama, 90-tal
Skådespelare Nick Nolte, Timothy Hutton, Armand Assante, Patrick O'Neal, Lee Richardson, Luis Guzmán, Charles S Dutton, Jenny Lumet, Paul Calderon, International Chrysis, Dominic Chianese, Leonardo Cimino, Fyvush Finkel

2017-10-30
jonbo
2015-07-21
Filmen är seg och utdragen, men Nolte och Assante är så pass bra att det räddar den något.
2014-04-21
Nolte är grym som vanligt och rollen som elak, sluskig och burdus klarar han i sömnen. Och storyn känns helt okej, men att dra ut en rätt ordinär polisthriller med 90-minuters intrig till hela 130 min kändes onödigt och faktiskt tråkigt då själva nyckelstoryn drar igång direkt. Hade den tightats till ordentligt hade detta kanske blivit en klassiker likt 48tim.
Cineasten
2014-02-15
Nick Nolte har har en tacksam roll som det är lätt att göra mycket utav. Han får mycket scentid och har karaktärsdrag som är roliga att spela ut. Han gör det alldeles förträffligt. Bra men ändå mycket blekare är Timothy Hutton i huvudrollen som den unge spolingen. Bra rulle. Jag gillade den när jag såg den på bio och jag uppskattar den lika mycket idag. Nolte är helt fantastisk i sin roll. Vilken tungviktare han är.
Berniey
2013-04-14
För seg o långdragen med långa trista dialoger men Nick Nolte är bra men det hjälper inte.

2012-12-02
helt okej hårdkokt film...medel3a i betyg!
Emovies
2010-06-13
Första halvan är riktigt bra, andra tappar lite och slutet är lite av en besvikelse. Storyn är väldigt bra och manuset är riktigt väl skrivet. Skådespelarna gör alla ett fantastiskt jobb här. Nick Nolte och Armand Assante gör bägge två sina livs roller och borde ha vunnit varsin oscar. Stackars Timothy Hutton vet att han inte har en chans mot någon av dom andra skådespelarna och tar det lugnt. Hade filmen haft ett bättre slut så hade den fått en fyra.
Jämte
2008-05-14
You don't fuck with Nick Nolte!
rebelscum
2007-11-21
Den sämsta jag sett av Lumet hittills. Bra skådespelare i en ointressant intrig.
Endymion
2007-05-22
Riktigt bra. Filmen känns inte alls tillgjord vilket är en av de stora fördelarna. Nolte och Assante är extremt bra. Finns en trovärditghet i Lumets filmer. Dock så var inledningsscenen och slutet ganska platt.