3.2

Dödligt utspel

Privatdeckaren Harry kallas till före detta filmstjärnan Arlenes hem. Hennes dotter har försvunnit och Harry får i uppdrag att finna flickan.

Originaltitel Night Moves
Regissör Arthur Penn
Manus Alan Sharp
Genre Kriminalare, Thriller, 70-tal
Skådespelare Gene Hackman, Susan Clark, Jennifer Warren, Harris Yulin, Melanie Griffith, James Woods, Janet Ward, Kenneth Mars

Malfunction
2009-09-04
Nu höjer jag allt betyget trots att jag inte ännu sett om den. Höjningen beror på att jag ännu fem månader senare tidvis tänker tillbaka på den och reflekterar över den.
Malfunction
2009-04-03
Mycket bra film. Betyget kan kanske t.o.m. kan höjas vid en omtitt.
MetalJukebox
2008-10-22
Rätt skön film som präglar sitt berättande av huvudpersonens subjektivitet. Dock så är storyn aningen ointressant.
TobiasFünke
2008-07-18
Bortglömd (?) 70-tals film-noir med Hackman samt Griffit & Woods i sköna biroller. Sett till själva mysterie-historien finns inte speciellt mycket att hämta, det är Hackmans process i filmen som är intressant. Ett tips är att efter du sett filmen gå in på imdb:s message boards och läs lite teorier kring filmens poäng. Det gav grymt mycket. Hur som helst så gillar jag slutet. Såg filmen då jag var 13-14 och det slutet har jag aldrig glömt - resten av filmen var som att se en film för första gången.
haajen
2008-05-23
Det som jag framförallt imponeras av här är Hackman som är helt suverän, kanske en av hans bästa roller? Filmen i sig är rätt märklig i sin uppbyggnad, det är först på slutet som den blir spännande på riktigt, fram tills dess känns det mer som man tittar på ett karaktärsdrama. Filmens slut är väldigt -70-tal och det är ju aldrig fel. Tål att ses om!
3DDaniel
2008-04-27
Inte så spännande som jag trodde att den skulle vara. Hade sina små stunder, men jag blev alldrig riktigt engagerad i filmen.
lekke
2008-01-20
Borde finnas med i Czechflashs paket med filmer med skön 70-talskänsla!
DonActive
2008-01-20
Inte alls så tokig. Sköna karaktärer och miljöer. Historien är dock ganska tunn och svävande.
Brigante
2008-01-16
En thriller något bättre än vad som är vanligt. Hackman är ju bara för skön. Här iför han sig ju även en underbart snygg mustasch. Klart sevärd.
Colette
2008-01-12
Mycket stark trea, kanske ändrar till fyra när jag funderat lite. Filmen växer nåt enormt och blir helt plötsligt spännande som tusan. Härliga 70-talsmiljöer, jättekonstig dialog och fräck proggpsykadelisk musik. Slutet kändes lite avklippt. Lämnar en fin 70-talskänsla i eftersmaken.