3.2

Dödligt vapen

Martin Riggs är polis i ett ökänt knarkområde. Han drar sig inte för någonting, har självmordstankar och kan offra sitt liv för någon annan. Han har smeknamnet "dödligt vapen" för att han när som helst kan göra något dumt med fara för sitt eller andras liv.

Originaltitel Lethal Weapon
Regissör Richard Donner
Manus Shane Black
Genre Komedi, Kriminalare, Action, Thriller, 80-tal
Skådespelare Mel Gibson, Danny Glover, Gary Busey, Mitch Ryan, Tom Atkins, Darlene Love, Traci Wolfe, Jackie Swanson, Damon Hines, Ebonie Smith, Bill Kalmenson, Lycia Naff, Mary Ellen Trainor

Skapad 2019-12-08 av Rollywood
Här kommer den tvättäkta 80-talsrullen inom genren \"amerikanska polisfilmer\". De två poliserna Martin Riggs (Mel Gibson) och Roger Murtaugh (Danny Glover) befinner sig båda i ett vägskäl i li...   Läs mer »

RunRiot
2018-12-28
Nja, den har väl inte åldrats sådär skitbra. Helt okej hjärndött pang pang, men någon toppenfilm är det kanske inte. Har för mig att uppföljarna förvånansvärt nog var mer sevärda.
Nalleman
2018-07-16
En klassiker men idag känns den inte lika bra som när jag såg den första gången.
2018-03-07
Också filmer som inte uppskattas av mig, tyvärr!!
Raimo_1985
2017-11-29
Satte tänderna i Dödligt vapen-sviten. De här såg jag aldrig som liten, som många andra gjorde. Sedan fick jag för mig att jag inte gillar Mel Gibson, vilket jag nu kommit fram till att jag gör, mycket. Iallafall i de här roliga actionkomedierna. För övrigt håller jag med skrivaren wasteoftime att Danny Glovers karaktär verkade så gammal. Och det var den visst :) Den här var ju jätterolig! :) Stilbildande för buddy-genren också, antar jag.
Starkbröl
2017-07-25
Det är en riktigt stark buddy movie där Gibson får spela ut och gör det bra, men Glover är minst lika bra i sin behärskade roll. Det är kemin mellan dem som gör filmen och även det trovärdiga familjelivet som möter den sårade enstöringen. Såna tropes kan bli pajiga men här är skådespeleriet så starkt att det funkar. Mycket stark trea, tyvärr håller storyn egentligen B-filmsklass.
widez
2017-02-01
Bra 80-talsaction. Bra skådisar och bra dialoger.
uCj
2016-12-25
Kul att plöja lite 80-talsrullar igen, det görs inte sådana här filmer längre!
2016-10-20
Kultklassiker! Mel Gibson gör en av sina bästa roller och filmen är faktiskt väldigt spännande, även om den är lite förutsägbar (vilket känns onödigt att påpeka då det trots allt är en actionrulle). Tycker director's cut-versionen är bättre än bioversionen.
wasteoftime
2016-09-22
Ibland blir man förvånad, men inte den här gången. Det är ju inte direkt första gången jag ser den här filmen, men jag undrar om den någonsin känts fräsch? Förutom kanske 1987 när den kom ut, men kändes den ens fräsch då? Mel Gibson ska ha en eloge för sin insats, där han nästan har lika mycket "crazy eyes" som Jack Nicholson många gånger - och hans ansiktsuttryck påminner om Nicholsons, undrar om det är en slump? En annan kul sak, är ju att Danny Glover spelar en 10 år äldre karaktär än vad han faktiskt är - det händer ju inte så ofta, snarare är ju regeln tvärtom. Nja, det är inte dåligt, men det är fanken inte bra, heller. Vissa ljuspunkter finns dock. 0,1 på SH-skalan.
gubbtjyv
2016-01-26