2.9

Dödligt vapen 2

De livsfarliga poliserna Riggs och Murtaugh tar sig an skurkar från Sydafrika som använder sig av sin diplomatiska immunitet för att syssla med knarkaffärer av gigantiska proportioner. Fallet löses förstås som tidigare med tuff action och hisnande stuntscener av det omaka snutparet.

Originaltitel Lethal Weapon 2
Regissör Richard Donner
Manus Jeffrey Boam
Genre Komedi, Action, Kriminalare, Thriller, 80-tal
Skådespelare Mel Gibson, Danny Glover, Joe Pesci, Joss Ackland, Patsy Kensit, Derrick O'Connor, Mary Ellen Trainor, Darlene Love, Traci Wolfe, Steve Kahan, Mark Rolston, Jenette Goldstein, Dean Norris
Betygsantal 11911

Gyllenbock
2021-05-08
Tycker att denna är den "bästa" av de fyra filmerna. De sydafrikanska skurkarna är lite småballa. Minns att jag var väldigt förtjust i Patsy Kensit.
Andreas_
2021-03-02
Väldigt bra uppföljare till en av dom bästa actionkomedier som någonsin gjorts, har aldrig lyckats komma ut en actionkomedi i klass med dödligt vapen filmerna och Mel Gibson och Danny Glover är suveräna även här, fortsätter på samma spår som första filmen men har nu ännu bättre kemi, så allt är riktigt bra, mer välgjord action än i första, lite roligare än första och en av dom bästa uppföljare som någonsin gjorts för dom brukar ha en förmåga att vara sämre men inte här och det kanske beror på att Richard Donner har blivit en bättre regissör sedan första och Shane Black skriver ännu ett riktigt bra story av våld och action men väger upp så perfekt med den komik som genomsyrar hela filmen och Joe Pesci är suverän som ett komiskt bihang. Jeffery Boam står som manusförfattare här men han skrev bara själva screenplay av Shane Blacks story. Betyget blir en stark 4:a igen men tyvärr är det svårt att ge ett högre betyg till gamla filmer som förfallit lite med tiden i både effekter och trovärdighet, vissa saker är så överdrivna att man inte kan köpa det längre men underhållande är det hela vägen, ännu en gång och helt klart något man bara måste ha sett.
Kyliz
2019-10-06
Gibson och Glover är lysande i denna action packade uppföljare.
2018-03-07
Också filmer som inte uppskattas av mig, tyvärr!!
Raimo_1985
2017-12-14
Snudd på lika rolig och bra som första filmen :) Även skoj med Joe Pesci.
Starkbröl
2017-08-04
Stabil buddy movie precis som den förra, men lite mindre nerv/käftsläng mellan Glover och Gibson, samt den alltid lika irriterande Joe Pesci drar ner betyget. Läckerhäcken Patsy Kensit klarar inte riktigt av att dra upp det igen. Precis under trean.
widez
2017-03-08
Ganska löjlig story egentligen. En hel del rolig dialog dock!
2016-10-20
Tycker den är lika bra som ettan.
hsimpson
2016-01-10
Inte lika bra som föregångaren, mest på grund av Joe Pesci. Historien här känns lite tunnare och tråkigare också, men det tar sig en aning efterhand. Stark tvåa.
Ghostface
2015-06-24
Sån här action görs tyvärr inte längre. Det är full fart tillsammans med det charmiga radarparet.