2.6

Dödligt vapen 4

Snutarna Riggs och Murtaugh är tillbaka för att en fjärde gång läxa upp den undre världens bråkstakar. De har blivit lite äldre, och till och med Riggs förbereder sig för ett lugnt hemmaliv. Men när det väl brakar loss visar det sig att formen är kvar - denna gång är det ett kinesiskt maffiagäng som retar grabbarna.

Originaltitel Lethal Weapon 4
Regissör Richard Donner
Manus Channing Gibson
Genre Kriminalare, Action, Komedi, Thriller, 90-tal
Skådespelare Mel Gibson, Danny Glover, Joe Pesci, Rene Russo, Chris Rock, Jet Li, Eddy Ko, Steve Kahan, Ebonie Smith, Michael Chow, Mary Ellen Trainor, Kim Chan, Darlene Love, Traci Wolfe, Jack Kehler, Calvin Jung, Michael Chow

sodomiten
2018-06-02
Babblig actionkomedi där den som babblar mest vinner. En 2a för sting& eric claptons ledmotiv.
Raimo_1985
2017-12-20
Mycket bättre än trean men också dödligt fånig. Joe Pesci går till överdrift. Lite mer än vanligt.
2017-10-11
Underhållande
Fargo
2017-09-23
Den håller än. Åldras med värdighet. Hade glömt Chris Rocks och Jet Lis medvarken. Kul tillskott!
Starkbröl
2017-08-06
Som om det inte räckte med Joe Pesci var man tvungen att släng in Chris Rock också. Trött inslag i serien.
2016-10-20
Dålig är den inte men den är inte lika bra som de tre första. Svag 4:a.
Ful_fisk
2015-07-30
Hjärtfyllt bokslut på en vacker action-saga. Har sina brister till en början, men det tar sig. Just action-scenerna är kanske lite överdrivna, men annars funkar det mesta. Svagast i serien, men helt klart sevärd avslutning.
Grillo
2015-04-13
Biljakten var nog den allra bästa scenen i den här filmen, som ändå är något bättre än jag minns den. Tycker ändå den är en rätt värdig avslutning av den här serien, som faktiskt verkar över nu när ingen film kommit på 17 år. Kanske var det Gibsons karriärexplosion man kan tacka för det? Blir faktiskt lite sugen på att kolla på lite fler av Gibsons filmer från 80- och 90-talen för han var fan bra en gång i tiden. Det enda jag egentligen kan störa mig på är lite väl uppenbara kinesskämt och Murtaughs tröttsamma konservatism som väl iofs kan ligga verkligheten nära. Gillar verkligen att varenda film i den här serien har något bakomliggande politiskt, som inte tillåts ta över men som ändå är ett tydligt statement.
2014-10-28
Den svagaste av alla dödligt vapenfilmerna. Kul med de asiatiska inslagen i form av Jet Li. Man känner dock att nu kanske skulle Riggs och Murtaugh gå i pension när de fortfarande ligger på plus hos mig. 2+
2014-05-14
Grrrym popcorn-action - vedervärdig komedi. Det är illa nog med Pescis karaktär, men Russos är fan värre, och så toppar man detta med Chris Rock. Herrejävlar! Men action-scenerna håller absolut toppklass, och Jet Li är ett enormt lyft. Utan Pesci, Russo och Rock hade fyran varit gjuten, men nu är man tvungen att dras med dem. (8-/15)