3.2

Dödligt vapen

Martin Riggs är polis i ett ökänt knarkområde. Han drar sig inte för någonting, har självmordstankar och kan offra sitt liv för någon annan. Han har smeknamnet "dödligt vapen" för att han när som helst kan göra något dumt med fara för sitt eller andras liv.

Originaltitel Lethal Weapon
Regissör Richard Donner
Manus Shane Black
Genre Komedi, Action, Kriminalare, Thriller, 80-tal
Skådespelare Mel Gibson, Danny Glover, Gary Busey, Mitch Ryan, Tom Atkins, Darlene Love, Traci Wolfe, Jackie Swanson, Damon Hines, Ebonie Smith, Bill Kalmenson, Lycia Naff, Mary Ellen Trainor

Skapad 2019-12-08 av Rollywood
Här kommer den tvättäkta 80-talsrullen inom genren \"amerikanska polisfilmer\". De två poliserna Martin Riggs (Mel Gibson) och Roger Murtaugh (Danny Glover) befinner sig båda i ett vägskäl i li...   Läs mer »

Count_Duckula
2021-02-28
Med svag sorg vill jag påstå att tidens tand tyvärr påverkat nöjet något. Se hellre "Laddat vapen" från 93 (OBS! ej skämt)
Andreas_
2021-02-24
Jäklar alltså!!!! det slår fortfarande gnistor om denna film när man ser om den så här en cirka 34 år senare, manuset är klockrent skriven för en action/komedi och såna här actionpärlor görs inte längre, trion Mel Gibson, Danny Glover och regissören Richard Donner gör här närapå ett mästerverk när det kommer till actionkomedi men absolut den film som födde den så kallade "buddy-cop" genren, det är mörkt, det är brutalt, det är manligt, det är spännande och det är ta mig fan riktigt roligt emellanåt, perfekt kombination av det komiska och mörka brutala, en 80 tals klassiker, för såna här suveräna actionfilmer görs inte längre och Mel Gibson och Danny Glover är i sitt absoluta esse framför kameran och vilken kemi dom har tillsammans, geniet som satte ihop dessa två i samma film är verkligen ett geni och kudos även till Shane Black för en riktigt bra skriven actionkomedi, framförallt pga att den kom ut på 80 talet då manus inte var hollywoods starka sida, jag köper i stort sett hela konceptet i storyn förutom kanske just slutet som blir rätt "cheesey" men visst fan skriver Shane Black filmer bättre än han regisserar som han försöker sig på idag...men även kred till Gary Busey som gör en oförglömlig skurkroll, som sagt, har man inte sett denna så har man missat 80 talets bästa actionfilm tillsammans med Die Hard, så för all del, se om möjligheten uppstår, eller se om, jag ångrar det absolut inte då jag blir fascinerad av hur bra filmen håller än idag, enda minus är kanske att effekterna inte riktigt håller idag och inte heller Richard Donner och hans tappra försök till att filma en riktigt stenhård närstrid, man ser knappt vad som händer, men för övrigt är detta oerhört välgjort och väldigt bra, betyget blir en mycket stark 4:a
RunRiot
2018-12-28
Nja, den har väl inte åldrats sådär skitbra. Helt okej hjärndött pang pang, men någon toppenfilm är det kanske inte. Har för mig att uppföljarna förvånansvärt nog var mer sevärda.
Nalleman
2018-07-16
En klassiker men idag känns den inte lika bra som när jag såg den första gången.
2018-03-07
Också filmer som inte uppskattas av mig, tyvärr!!
Raimo_1985
2017-11-29
Satte tänderna i Dödligt vapen-sviten. De här såg jag aldrig som liten, som många andra gjorde. Sedan fick jag för mig att jag inte gillar Mel Gibson, vilket jag nu kommit fram till att jag gör, mycket. Iallafall i de här roliga actionkomedierna. För övrigt håller jag med skrivaren wasteoftime att Danny Glovers karaktär verkade så gammal. Och det var den visst :) Den här var ju jätterolig! :) Stilbildande för buddy-genren också, antar jag.
Starkbröl
2017-07-25
Det är en riktigt stark buddy movie där Gibson får spela ut och gör det bra, men Glover är minst lika bra i sin behärskade roll. Det är kemin mellan dem som gör filmen och även det trovärdiga familjelivet som möter den sårade enstöringen. Såna tropes kan bli pajiga men här är skådespeleriet så starkt att det funkar. Mycket stark trea, tyvärr håller storyn egentligen B-filmsklass.
widez
2017-02-01
Bra 80-talsaction. Bra skådisar och bra dialoger.
uCj
2016-12-25
Kul att plöja lite 80-talsrullar igen, det görs inte sådana här filmer längre!
2016-10-20
Kultklassiker! Mel Gibson gör en av sina bästa roller och filmen är faktiskt väldigt spännande, även om den är lite förutsägbar (vilket känns onödigt att påpeka då det trots allt är en actionrulle). Tycker director's cut-versionen är bättre än bioversionen.