3.4

Dödsängeln Maria

Maria har fått leva hela sitt liv under förtryck av sin handikappade far. Hon blev vid ung ålder bortgift, och har varit gift olycklig i hela sitt liv. När hon träffar bokföraren Dieter ändras Marias livstil drastiskt.

Originaltitel Die Tödliche Maria
Alternativ titel Deadly Maria
Regissör Tom Tykwer
Manus Tom Tykwer, Christiane Voss
Genre Drama, Thriller, Fantasy, 90-tal
Skådespelare Nina Petri, Joachim Król, Josef Bierbichler, Katja Studt, Juliane Heinemann, Péter Franke, Jean Maeser, Rolf Peter Kahl, Renate Usko, Georg Winterfeld

AlbinWesley
2013-06-23
Sanslöst effektfullt foto, som redan kommenterats av flera. Vissa har klagat på det förutsägbara och alltför uppenbara, men jag vill hävda att det är just där, i mötet mellan det uppenbara och det effektfulla fotot, som Tykwer är som allra bäst. Vare sig det är en låda med döda insekter, en nästan Cronenbergsk förlossning, eller något av filmens övergripande teman som körs upp i ansiktet på en, så känns det som att det är precis där det har hemma för att komma till sin absoluta rätt. Mycket imponerande sett som debut av en relativt ung regissör, än mer fascinerande oavsett kontext.
Engravadlax
2013-02-21
Tekniskt stark debut, men innehållet... gefällt mir nicht. Det är mest karaktärerna, jag gillar ingenting med dem, alls, eller skådespelarna som gestaltar dem (även om de är kompetenta). Handlingen finner jag inte heller det minsta engagerande, det märks att Tykwer (och Voss) aldrig har skrivit manus förr. Men angående film och konst: det maldoror åsyftar är pseudokonstnärliga ambitioner--Andy Warhol, Maya Deren och dylikt hipsterskräp--och det är en mörk tidsålder då folk inte tänker på riktig film som konst, men att placera Tykwer i posörfacket för att allt inte klaffar riktigt är väl lite att ta i. Men ja, det här var ju inte heller någon höjdare direkt. (5/10)
#54
2009-08-03
Efter mycket sökande fick jag till slut se Tykwers debut. Mina förhoppningar var kanske lite väl högt ställda men filmen klarar dem någorlunda. I vilket fall betydligt mer intressant än hans senaste slätstrukna Hollywoodproduktion.
kn_lar
2008-05-20
Otroligt snyggt filmad. Nästan femma.
foppa99
2008-02-24
men för i helvete: film ÄR ju konst. klart en regissör SKA ha konstnärliga ambitioner. Tysk film är suverän o Tykwer är 1 av de bästa.
norrsken
2007-02-15
Så snyggt filmat! Den där "snurra-runt-grejen" han gör (även i Prinsessan och Krigaren) är effektfull. Jag gillar Tykwer!
Skruttan
2006-12-14
spårade ur lite på slutet.. Men den här mannen kan göra film!
Eca
2006-11-07
Förutsättningen för att filmen skulle kunna spricka av ambitioner är överhängande men Tom Tykwer klarar skivan galant. Skådespelarnas insatser höjer intrycket ytterligare. Berättad i lagom tempo. Mycket sevärd!
Step1
2006-09-25
Vissa delar var helt ortoligaför att tappa mig ibland.
maldoror
2006-09-20
Det här är den absolut värsta sort av films som finns. Regissörer med konstnärliga ambitioner där resultatet blir knystat preto skit. Tom Tykwer försöker göra snitsiga kameralösningar där bilden och massa annat totalt oförståligt. Han försöker dussutom vara missär men det känns så uppenbart fejkat. Huset filmen utspelar sig ut ser allt igeom vanlig ut förutom att filmteamet måste slängt lite smuts på vägarna och rivit lite i tapeterna. Fotot är billigt och skådespelarna spelar över eller bara dåligt i största allmänhet. Det är så synd på en så pass intressant historia. - Finns det bra modern tysk film?