2.7

Dödskallen

En samlare köper en dödskalle av sin vanliga "återförsäljare". Men det visar sig att dödskallen hör till Marquis De Sade, och att dödskallen börjar förvandla samlaren till en mördare...

Originaltitel The Skull
Regissör Freddie Francis
Manus Milton Subotsky
Genre 60-tal, Skräck, Thriller
Skådespelare Patrick Magee, Christopher Lee, Peter Cushing, Nigel Green, Jill Bennett (I), Michael Gough, Patrick Wymark

martineden
2019-06-27
*SÄNKER FRÅN 4:a TILL 3:a* Denna film är verkligen väl genomförd och dess styrka är dess atmosfär och stämning, tillsammans med en solid casting. Vid omtitt måste jag dock sänka dess betyg då den är ganska uselt strukturerad. Vissa scener, på grund av ett minimalistiskt manus, pågår på tok för länge och detta blir disruptivt för filmens rytm. Det blir tydligt att detta var nödvändigt för att fylla ut filmens speltid, men i slutändan skadar det filmen i sig. Dock bra! 3.
Solidus
2019-06-25
Underbar idé som hade gjorts sig bättre i serieformat. Att filmen saknar innehåll och måste fyllas ut med annat märks, då det blir tyvärr utdraget. 90 minuter känns mer som 120 minuter. Bra skådespelare, dock.
martineden
2017-12-19
[rek. 3] Handlingen och intrigen är egentligen i denna film papperstunn, men berättelsen får ändå ett oerhört stämningsfullt liv p g a lysande regi samt en lysande huvudrollsinnehavare, uppbackad med en fullkomligt fantastisk ensemble birollsinnehavare. Scendekoren och ljussättningen är effektfulla och Francis panorering över interiören med den fantastiska musiken är väldigt atmosfäriskt. I många fall blir den mest intressanta handling platt på grund av dålig regi eller sämre skådespelare, men här blir den enklaste av berättelser en fullkomlig triumf genom dessa. Mycket bra, klassisk brit-horror. 4.
niebaotan
2015-12-02
Cushing och Lee ar som alltid ytterst sevarda men filmen i sig saknar pondus.
idd
2013-07-23
Mysigt som alltid när dessa herrar slår sina påsar ihop, dock ovanligt händelselöst å lite tjatigt..
AirikrStrife
2012-02-27
jubileum! 20 filmer med Cushing och 40 med lee :D
Grillo
2012-01-10
Brittmyset är där men inte mycket mer än så. Alltför händelselös och absurd, även för en Amicusrysare från 60-talet.
schramm
2011-09-30
Herre jävlar vilken snygg film! Färgerna sprudlar på ett sätt jag inte sett sen Suspiria. Så sjukt snygg film att jag bara satt och log. Handlingen är rätt kul också, speciellt när deSade spökar för allt han är värd. Perfekt höstrusk rulle.
kungkalas
2006-11-29
Mysig stämning
Agfilm
2003-05-15
Inte mycket att hurra för. Alldeles för slapp!