2.7

Dödspolare

Pianisten Torbjörn vaknar dagen efter en våt fest upp med ett kvinnolik i sin lägenhet. Med hjälp av sin läkarkompis försöker han göra sig av med liket.

Originaltitel Dödspolare
Regissör Mats Arehn
Manus Rolf Börjlind
Genre Drama, Thriller, 80-tal
Skådespelare Gösta Ekman, Sten Ljunggren, Rolf Börjlind, Peter Dalle, Eva Dahlman, Rolf Larsson, Nils Moritz

Rattlesnake61
2022-03-04
Bra skådespelare som får filmen att fungera trots låg budget och enformiga miljöer. Hade lika gärna kunnat vara en teaterpjäs.
Albion
2021-11-23
Ett ganska ”fult” kammarspel med sunkig inramning men ändå ett delikat litet mysterium att reda ut. Men det blir lite väl påfrestande i längden och slutet känns också lite snopet. Betyget blir en stark 2;a, 2+
KyLLo
2021-11-21
Stel, klyschig och fånig. "Hur som helst är han jävligt död" är betydligt mer frisläppt, originell och underhållande.
Ghostface
2021-11-13
Denna hade gjort sig riktigt bra som pjäs, bra nerv i det hela med ett slut som passar illa till den här berättelsen.
Nalleman
2021-10-16
Sten Ljunggren - alltid stark! Gösta Ekman likaså! En stark trea!
2021-10-08
Med Ekman och Ljunggren och ett vasst manus går det inte fel. Borde vara mer uppmärksammad.
DalaHundare
2013-02-01
En film med två storheter inom svensk film. Det skulle även fungera som en teaterpjäs, med Mats Arehn (nära vän till Gösta Ekman) så kan det nog funnits vissa friheter med dialogen och utförandet. Jag fann denna på en gammal hyrvideo från Esselte och det var en trevlig eftermiddag att få se något i detta slaget. Ger den en stark 3/5 i betyg.
Xenox
2012-06-26
Ekman och Ljunggren briljerar! En film som både är rolig och spännande. En stark trea.
BasseLerghagen
2008-01-12
En av de bästa svenska filmerna. Svårt att bedöma om det är drama, skräck eller komedi. Snarare en blandning av detta.Både Ekman och Ljunggren spelar mycket övertygande. Ekman är gjuten i rollen som disträ bohem. Även om det är ett kammarspel utan "action" så är det spännande och samtidigt väldigt kul. Scenen då Ekman får besök av sin far är obetalbart underhållande. Höll på att garva ihjäl mig.
Zipper
2007-11-28
Såg en amatörteaterpjäs baserad på filmen i veckan, och den var jävligt bra! Ser fram emot att se filmen för att jämföra.