3.4

Dödspolarna

I Little Italy på Manhattan driver polarna Johnny Boy och Charlie omkring och sysslar med småbrott. Charlie är i hemlighet ihop med kompisens kusin Teresa. Han vill gå med i maffian.

Originaltitel Mean Streets
Regissör Martin Scorsese
Manus Martin Scorsese, Mardik Martin
Genre Drama, Komedi, Kriminalare, 70-tal
Skådespelare Harvey Keitel, Robert De Niro, Amy Robinson, David Proval, Richard Romanus, Cesare Danova, Victor Argo, George Memmoli, Lenny Scaletta, Murray Moston, Harry Northup, David Carradine, Robert Carradine

Skapad 2019-12-14 av BobbyPeru
Martin Scorsese's genombrott stavas Mean Streets från 1973 med Robert De Niro och Harvey Keitel i huvudrollerna. Även de blev uppmärksammade, och är idag några av de mest respekterade skådespela...   Läs mer »

HerrNenne
2020-07-29
Tråkig, meningslös.
Jamesa
2018-09-21
Klassisk rulle. Är ok, men definitivt inte någon av De Niro eller Keitels bättre. Inte någon jag rekommenderar.
Starkbröl
2017-07-23
Ganska typisk hårdkokt sjuttiotalare. Massa skrik som ska simulera dramatik. Ganska ointressant.
Mat1az
2017-01-11
Tight och välspelat av Keitel och De Niro som är ritkigt jävla bra. Skönt Scorsese "realism flum". Stark fyra.
wasteoftime
2017-01-04
Mean Streets, vilket till dags dato är den tidigaste Scorsese-filmen jag sett, men det är ju otvivelaktigt att han redan här visste hur han ville göra film, och jag ser mycket fram emot att se filmerna han gjorde innan denna också vad det lider. Detta är en bra och trevlig film, samtidigt som den givetvis är relativt obehaglig, inte minst i det att den nog inte är så långt ifrån sanningen om hur det såg ut i Little Italy på den här tiden. Givetvis inte för alla, men för en del. Det som filmen lider mest utav är, I min mening att jag saknar en viss fördjupning i huvudkaraktärerna, och jag känner att framförallt Johnny Boy blir lidande av det, då det hade varit intressant att få se hans perspektiv lite mer - även om det är intressant att allt utspelas ifrån Charlies synvinkel. Men då hade den gärna fått fördjupa sig än mer i hans liv runt omkring. Hans jobb, hans farbror, vem var han egentligen? Maffia? Antagligen, men vem vet. En tvåa blir det oavsett, en relativt stark sådan, utan att vara överdrivet nära en trea. Soundtracket ska givetvis ha kredd också. Inte minst scenen i biljardhallen.
FamousAnton
2016-12-26
Bra skådespeleri, huvudkaraktärer och soundtrack.
Dele
2016-11-29
Trots att jag tycker det är ganska provocerande och irriterande att titta på en massa manschauvinistiskt tjatter och beteenden så kan jag inte förneka att detta rakt igenom är en väldigt professionell film som också engagerar mig.

2016-11-08
Forstår at denne ble en favoritt blant folket.
Metheuz
2016-11-05
Inte direkt det hårdkokta gangsterstuket man är van att se från Scorsese. Handlar inte riktigt om någonting. Många verkar gilla De Niros karaktär men jag tyckte han var osympatisk och irriterande.
fridenpaden
2015-07-18
Försökte nyligen se om filmen. Hemskt dålig.