2.7

Dödsspelet

Clintan laddar om "the most powerful handgun in the world" och tar ett femte uppdrag som San Franciscopolisen Harry Callahan, bland kolleger och filmpublik mer känd under sitt öknamn - Dirty Harry. Här är det faktiskt Harry som jagas i ett mystiskt dödsspel som terroriserar stan.

Originaltitel The Dead Pool
Regissör Buddy Van Horn
Manus Durk Pearson, Steve Sharon, Rita M Fink, Harry Julian Fink, Sandy Shakiocus
Genre Action, Kriminalare, Thriller, 80-tal
Skådespelare Liam Neeson, Clint Eastwood, Patricia Clarkson, David Hunt, Michael Currie, Jim Carrey, Christopher P Beale, Evan C Kim

RustyFilm
2023-01-04
Vi kände ett lyft och viss utveckling av karaktären ”Dirty” i föregående film i pentalogin, alltså i Sudden Impact med Clintan själv som regissör. Men här är vi tillbaka på det sluttande planet. Nu med en ytterligare fem år äldre Eastwood. Men visst är det ändå imponerande med en filmserie som kan hålla sig i liv nästan 20 år. Detta med samma huvudidé hela tiden och dessutom med så pass glest mellan släppen. Men nu har vi sett den sista. Om jag skulle ranka de fem filmerna kommer den här på fjärde plats med bara The Enforcer bakom sig.
Dele
2020-09-02
Lika mycket tv-deckare a´la 80-tal som Dirty Harry-film. Mer fokus på storyn än att framhäva Callahan som cool vilket är positivt. En hel del brister men 80-talskänslan är kul och jag är ganska underhållen under tiden jag tittar. Svag betygstrea.
labi
2016-07-10
Den radiostyrda biljakten är det bestående minnet av det här sömnpillret. Så oengagerade att jag var tvungen att läsa om handlingen på Wikipedia för att komma ihåg densamma. Kul med tidiga glimtar av Neeson, Carrey och Guns'N'Roses.
Fläskkäft
2015-11-28
Jag tycker faktiskt att Dödsspelet är en helt okej avslutning på filmerna om Dirty Harry. Clintan här närmare 60 bast är vid god vigör och både springer och delar ut ett par feta käftsmällar utan problem. Givetvis spelar han rollen med bravur och lyckas åter leverera mycket skön humor i vissa scener. Åttiotalet utmärker sig inte speciellt men vi får se både Liam Neeson och Jim Carrey innan dom var kända vilket var kul. Det spelas Guns n' roses och även medlemmarna ur det bandet kan skymtas i filmen. 90 minuter seglar förbi rätt fort och jag är nöjd.
2014-12-03
Efter att sett denna film kan man konstatera att det kanske blev en för många filmer om "Dirty Harry". Det finns dock tre saker som gör att jag ändå är rätt generös med mitt betyg dvs. det är ju trots allt Dirty Harry, det är ju trots allt Clintan och det är ju trots allt en riktig skön stämning rakt igenom filmen. (Jim Carrey är med!)
andmoreagain
2014-06-05
Mindre explosiv och aningen tamare än föregångarna...liknar mer en TV-deckare än de snygga, täta filmerna från 70-talet. Dock långt ifrån uselt och Clintan gör direkt inte bort sig...han är en lysande komiker!

2014-05-13
Det finns två Harry-filmer som är bra på riktigt. Två filmer som är värda att se, på riktigt. Film 1 och film 2. Detta är trams, men ok, underhållande trams. Liam Neeson är osedvanligt malplacerad och osedvanligt ful i sin lilla hästsvans och Clintan är som han är, möjligtvis har karln pajat ryggen eller nåt liknande. Han besväras av något rygg-relaterat, det är jag säker på. Ok underhållning som sagt var, men ingen värt att slösa tid på. Egentligen.
Starkbröl
2014-04-26
Haha, den extrema 80-talsmusiken i början. Haha, Jim Carrey. Haha, Liam Neeson. Haha, Jönsson-ligan-scenerna med den radiostyrda bilen. Haha, JÄTTEHOPPEN i biljakterna. Förutom dessa anomalier en OK rulle, men en av de svagare i serien. Den engagerar helt enkelt inte.
Powha
2013-11-21
..it says.. you're shit out of luck.
wtmarcus
2012-12-30
Skulle blitt en fyra. Men efter scenen med folk som går på trottoar och oförklarligt hoppar undan i panik pga. en radiostyrd bil så blir det en solklar 5a.