3.4

Dogtooth

Utåt lever han ett vanligt liv ? hemma hålls familjen isolerad. Helt utan vetskap om världen utanför har de uppfostras i tron att katter är köttätande monster och att Frank Sinatra är deras farfar. Lanthimos berättelse utspelar sig både i och utanför bild ? en prisbelönt familjeskildring som på ett tragikomiskt sätt ifrågasätter inlärda beteenden.

Originaltitel Kynodontas
Regissör Giorgos Lanthimos
Manus Giorgos Lanthimos, Efthymis Filippou
Genre Drama, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Christos Stergioglou, Michelle Valley, Angeliki Papoulia, Mary Tsoni, Hristos Passalis, Anna Kalaitzidou

Engravadlax
2019-02-20
Lol.
Supernaut
2018-07-25
Fenomenalt förmedlad stämning.
mahasarakam
2018-04-10
Välgjort, makabert och skrämmande.
KyLLo
2017-11-21
Vid närmare eftertanke är filmen lite som en otecknad Family Guy, ofta osammanhängande med korta scener utan moraliska gränser. En blandning av incest, blodiga scener och Jackass-liknande experiment. Tydligen klassad som dramathriller, men det känns mer menat som en dramakomedi med sjuk humor. Barnen spelas av vuxna, som emellanåt reagerar precis som barn. Flera överraskande repliker, vilket är riktigt komiskt emellanåt. Men när de brutalt avrättar ett husdjur, sannolikt i syfte att underhålla tittarna, tappade jag förtroendet. Det är inte underhållande och känns bara onödigt, eftersom det finns sjuka människor som får för sig att göra sånt i verkligheten och sedan skratta åt det. En spretig film som blandar högt och lågt.
2017-10-23
Intressant film
Albion
2017-04-29
Knäppt, skruvat, bisarrt och tramsigt. Inte någon film för mig i alla fall. Betyget blir en 2;a
RustyFilm
2016-12-11
Familjens pappa och diktator låser in sin familj. I den slutna tillvaron manipuleras deras verklighetsuppfattning på ett mycket sjukt sätt. Kanske är det ett försök av manusförfattaren att visa hur lätt det är att manipulera medborgarna i en diktatur med maktmissbruk (det är ju en Grekisk film). Hur som helst så blir det inte bra när Giorgos Lanthinos ska försöka göra film av det hela. Vad vi får se är en rad scener som är frånstötande och anskrämliga. Dessa scener är sedan helt ologiskt uppradade efter varann.
AlbinWesley
2016-10-20
Vilken terror. Och offren vet inte ens om det. Det skapar ett jävla obehag alltså, störande. Lanthimos har gjort detta mycket bra!
Daed
2016-06-16
Intressant och obehagligt skumkoncept, men lite väl slöpretto för min smak.
labi
2016-04-21