2.8

Doktor Glas

Doktor Glas, en känd stockholmsläkare, får besök av en fru Gregorius som lever i ett olyckligt äktenskap. Hon hyser fysisk ovilja mot sin man pastor Gregorius, vars sexuella närmanden hon inte längre uthärdar. Doktor Glas vill hjälpa henne, men ser till slut ingen annan utväg än att ta livet av pastorn.

Originaltitel Doktor Glas
Regissör Rune Carlsten
Manus Rune Carlsten, Torsten Lundqvist, Lars Tessing
Genre Drama, 40-tal
Skådespelare Georg Rydeberg, Hilda Borgström, Gösta Cederlund, Rune Carlsten, Irma Christenson, Gösta Grip, Sven d'Ailly, Gabriel Alw, Sven Bergvall, Guje Lagerwall

fisk0
2020-08-15
Håller med de flesta tidigare kommentarer. Den är ojämn, har några riktigt fina scener, men tyckte inte det allmänt teatraliska skådespeleriet fungerade något vidare. Trevlig musik och drömscenerna var härliga.
Andravåningen
2016-07-07
Man ska inte underskatta Rune Carlstens tolkning av pastor Gregorius, hur han förbehållslöst skapar den här motbjudande karaktären ("han är 57 men ser äldre ut förstås", och Carlsten själv var vid inspelningen bara 52 år!). Nästan alla skådisar i filmindustrin verkar annars vara mer eller mindre fåfänga. Inte minst Georg Rydeberg, skulle jag tro, eller vad är det med hans monotona, lätt frånvarande skådespeleri egentligen, i film efter film? Har hans stil i efterhand blivit kliché eller vad såg man hos honom? Annars förvaltas Söderbergs skarpa iakttagelser väl, som herr Arne skriver, med en slutscen med oklar innebörd (carnevil har säkert rätt, minns själv inte bokens slut riktigt).
NoWireHangers
2015-03-18
Ojämn. För svensk film tidstypiskt teatraliskt skådespeleri. Christensen känns mest nyanserad i sin rolltolkning. Vissa sekvenser är bra, andra känns ganska taffliga. Musiken känns ofta väldigt överdrivet dramatisk och i vissa scener känns filmen ca 10 år äldre än vad den är.
carnevil
2012-01-26
Gillar inte att vissa scener kastats om för att göra filmen lite mer "feel good"...exempelvis slutet.
kennert
2008-08-10
Roligt med det teatraliska spelet.
HerrArne
2008-01-20
Hjalmar Söderbergs skarpa iakktagelser förvaltas väl.
Caltha
2007-05-23
Märklig casting, man tänker sig doktor Glas mycket alldagligare i boken, lite tråkig ensam loser, medan Georg Rydeberg ser ut som en demoniskt karismatisk elegant och ger en helt annan touch av Stor Tragik till rollen. Det blir annorlunda men funkar skitbra. Annars mycket trogen boken och alla skådisar är bra. Slutar på en något ljusare ton än boken, storyn känns mer meningsfull, man får inte den där ofantliga känslan av leda och meningslöshet som när man läser Glas anteckningar. Insåg först i efterhand att de av kvinnokläderna att döma förlagt storyn till samtiden, annars kändes hela atmosfären som Söderbergs sekelskifte. Funkar bra både om man läst boken och inte, blir inte tråkigt vilket som. Kort sagt mycket bra filmatisering!
ThePhantom
2007-03-01
Efter att ha läst boken var det intresannt att se filmen, och den var trogen förlagan. Georg Rydeberg spelade mycket bra, men Gösta Cederlund snodde showen som Markel.
Kaisern
2007-01-16
Mycke anakronismer tycker jag med alla kläder och frisyrer som hör hemma på 40-talet och inte vid sekelskiftet. Men lite smårolig här och där.
Jon-Olov
2006-11-15