3.8

Doktor Mabuses testamente

Den fruktade doktor Mabuse ligger som i koma på ett sinnessjukhus. Ändå skakas Tyskland i sina grundvalar av ett "ondskans imperium" som Mabuses överman, kommissarie Lohmann, märker bär doktorns kännetecken.

Originaltitel Das Testament des Dr Mabuse
Regissör Fritz Lang
Manus Fritz Lang, Thea von Harbou
Genre Kriminalare, 30-tal
Skådespelare Rudolf Klein-Rogge, Otto Wernicke, Gustav Diessl, Karl Meixner, Oscar Beregi Sr, Paul Bernd, Adolf E Licho, Wera Liessem

Skapad 2019-11-09 av Kiril
Fritz Lang är en av filmens pionjärer som låg bakom flera legendariska filmer under spelfilmens barndom med ?Metropolis? och ?M? (1931) som några av hans mest minnesvärda verk som blev stilbildan...   Läs mer »

hsimpson
2020-06-03
Omtitt efter något decennium, och given höjning. Milde tid vilken film detta är! Snudd på perfekt - ett riktigt mästerverk!
Ful_fisk
2017-03-30
Riktigt maffig och häftig uppföljare som håller känslan från originalet vid liv, fast nu med ljud. Kan sakna någonting i hjälteparets scener, kanske något mått av humor eller bättre skådespeleri att göra deras scener mer intressanta, men i övrigt håller det mesta klass. Lang kan sina grejer. Lite kul också för ett gammalt Jönssonligan-fan med alla kopiösa likheter med svarta diamanten-filmen.
jingoo
2015-09-06
Intrigen är väl inte sådär jätteimponerande, där har filmen åldrats. Men stämningen är fantastisk. Första scenen rycker verkligen tag i en.
Lotso
2014-09-16
I sin helhet en mycket bra film. Den har en bra handling med snygga kameravinklar och ett mysterium över sig hela vägen. Karaktärerna är intressanta och likaså skådespelarna gör ett bra jobb. Den är dock inte lika bra som första filmen, men samtidigt känns det som en helt annorlunda film som står på sina egna ben. Något Fritz Lang lyckades väldigt bra med. Jag säger detta fortfarande är en mycket bra film som är välregisserad utav en fantastisk regissör där båda filmerna kan ses som en bra filmserie eller perfekt som varsin film.
andmoreagain
2014-04-14
Herregud, det här är ju som en Jönsson-ligan-film!
bad_droidboy
2014-02-03
Gillade denna, skulle dock varit ännu bättre om den inte var så sömnig i första halvan
myslas
2013-08-20
Fantastiskt kul att åter stifta bekantskap med Otto Wernickes kommissarie Lohmann. Håller inte riktigt samma klass som M men inte särskilt långt ifrån.
martineden
2013-07-29
[rek. 4] En perfekt film!! Lang är en av tidernas största regissörer!! Helt i klass med föregångaren DR MABUSE DER SPIELER (1922). Mästerverk! 5.
PierreLunaire
2012-11-22
Klassiker som utifrån sin tillkomsttid gränsar till en 5:a. Förutom det rent filmtekniska är det också lätt att se kopplingar mellan "brottets herravälde" och dr Mabuse och den gryende nazismen. Oavsett det riktiga i detta så ger tden en extra dimension.
Podpolkovnik
2012-03-12
Komplex och intressant komposition. Tysk expressionism á Fritz Lang är aldrig dåligt!