Doctor Sleep

Efter skräckupplevelserna på Overlook hotel har Danny Torrance nu blivit vuxen. När han träffar en ung flicka som precis som han verkar ha magiska krafter bestämmer han sig för att skydda henne från Rose the Hat, ledaren för kulten The True Knots, som jagar personer som Danny och den unga flickan i sin strävan efter odödlighet.

Originaltitel Doctor Sleep
Alternativ titel Stephen King's Doctor Sleep
Regissör Mike Flanagan
Manus Mike Flanagan
Genre Drama, Thriller, Skräck, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Ewan McGregor, Rebecca Ferguson, Kyliegh Curran, Cliff Curtis, Zahn McClarnon, Emily Alyn Lind, Selena Anduze, Robert Longstreet, Carel Struycken, Catherine Parker, James Flanagan, Met Clark, Zackary Momoh, Jocelin Donahue, Dakota Hickman, Carl Lumbly, Henry Thomas, Bruce Greenwood, Sallye Hooks, Alex Essoe, Roger Dale Floyd, George Mengert, Jacob Tremblay, Chelsea Talmadge, Violet McGraw, Bethany Anne Lind, Nicholas Pryor

Stan
2020-10-24
Väldigt bra skådespelare, snyggt och så. Men spretig och rörig. Ständiga oljud i bakgrunden och taffligt att lägga till nya scener med Jack Torrance
päronanton
2020-08-07
Jag gillade den. Rebecca Ferguson är cool, Men den är inte mycket till skräck, den har ändå en vis atmosfär som är kuslig.
Hengman
2020-05-25
Inte mycket till rysare, men ganska skön stämning. Spelar i en helt annan, sämre, liga än the Shining.
BarryHero
2020-04-13
Denna uppföljare känns tyvärr rätt omotiverad. Hade föredragit versionen där man själv får bestämma hur det gick för Danny Torrance och hans mor efter skräckupplevelsen på the Overlook Hotel i Boulder, CO. Shining-referenserna var kul (om än lite forcerade) men tyvärr handlar filmen i alldeles för stor utsträckning om det som var det minst intressanta i originalfilmen. Skurkgänget känns inte särskilt otäckt och är nästan snarare komiskt än läskigt. Visst har den dock fortfarande en hel del häftiga och välgjorda scener (t ex eldfajten i skogen) men i slutändan känns det som en uppföljare som tyvärr inte behövdes.
2020-03-21
Naturligtvis är den ju inte i närheten lika bra som The Shining men jag tycker faktiskt ändå att detta är en väldigt bra rulle.
StureStenhög
2020-02-23
Trots att den har en del förtjänster, så är jag av åsikten att The Shining mycket väl kan vara filmhistoriens mest överskattade film. Det är dock en tacksam film att göra en uppföljare på, den är ju så överfylld av nonsens att man lätt kan slänga in ännu mer nonsens utan att det riktigt gör någon skillnad, och det gör Doctor Sleep sannerligen. Rebecka Ferguson är faktiskt väldigt bra, och hennes insats hade förtjänat en bättre film, men hennes gäng är egentligen inget annat än en mer ansträngd variant av vampyrer. Mycket så blir det, ett hopkok av allt möjligt. Men det är åtminstone en bra uppföljare i den meningen att den försöker göra något eget och bygga vidare på föregångaren snarare än att bara upprepa den. Den är också ganska kompetent regisserad, och någon kalkonkänsla infaller aldrig, det är i grunden innehållet som inte håller. Det får i vanlig ordning Stephen King ta på sig
atroxa
2020-02-10
Så långt över förväntan så man blir varm i hela kroppen.
2020-02-03
En av årets (2019) största överraskningar, vem trodde att en uppföljare till The Shining av snubben som gav oss Hush skulle vara en höjdare? Mängder med snygga och inspirerade scener. Kapitelformatet bidrar till en känsla som bärs fram genom hela filmen. Välspelade och starka karaktärer. Stämningsfull musik och filmen känns aldrig för lång trots sina 3 timmar som Directors Cut är. Beroendet hanteras väl och karaktärer känns levande och äkta. Fyran är inte jättestark, jag blir aldrig direkt rädd och jag är inte särskilt djupt emotionellt engagerad, men den är snygg, underhållande, intressant och bra nog för en solklar fyra. Och det är sällsynt!
best_jeppe
2020-02-02
Jag såg Directors Cut versionen och jag gillade den skarpt. Krypande obehag genom större delen av filmen och överlag väldigt spännande. Även fast den var 3 timmar lång så fann jag den aldrig tråkig. Bra insatser av alla skådespelare. Stabil 4a.
psyche_delic
2020-01-26
Kunde nästan varit intressant om den hade varit sin egen film och inte en uppföljare. Istället blev den dum, klumpigt berättad och försökte kompensera med ännu mer illa utfört nostalgitrams. Bortslösad potential.