Doctor Sleep

Efter skräckupplevelserna på Overlook hotel har Danny Torrance nu blivit vuxen. När han träffar en ung flicka som precis som han verkar ha magiska krafter bestämmer han sig för att skydda henne från Rose the Hat, ledaren för kulten The True Knots, som jagar personer som Danny och den unga flickan i sin strävan efter odödlighet.

Originaltitel Doctor Sleep
Alternativ titel Stephen King's Doctor Sleep
Regissör Mike Flanagan
Manus Mike Flanagan
Genre Drama, Thriller, Skräck, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Ewan McGregor, Rebecca Ferguson, Kyliegh Curran, Cliff Curtis, Zahn McClarnon, Emily Alyn Lind, Selena Anduze, Robert Longstreet, Carel Struycken, Catherine Parker, James Flanagan, Met Clark, Zackary Momoh, Jocelin Donahue, Dakota Hickman, Carl Lumbly, Henry Thomas, Bruce Greenwood, Sallye Hooks, Alex Essoe, Roger Dale Floyd, George Mengert, Jacob Tremblay, Chelsea Talmadge, Violet McGraw, Bethany Anne Lind, Nicholas Pryor

lucius
2021-03-09
Tycker att dom filmatiska kopplingarna till Kubricks film är oväntat välgjorda, vilket ju ger filmen en stark skjuts att lyfta sig över ram-berättelsen. En ramberättelse som är lite Kingskt cheezy på ett sånt där sätt som ändå kan vara rätt underhållande och som ändå lyckas docka in väl i den första filmen. Det blir som nån slags slutlig försoning mellan Kings och Kubricks båda visioner och universan kring denna berättelse.
Ranma
2020-12-06
Nej, det här funkade ju inte alls. Såg lovande ut i början, men jag tycker inte att det håller ihop, det har ingen nerv, finns ingen skräck eller spänning alls, förutom några scener som är kopplade till The Shining. Jag har inte läst boken, så vet inte hur de framställs där, men Ferguson med anhang känns inte alls otäcka och farliga, utan som ett tonårsgäng som ska försöka vara tuffa. Brukar gilla Ferguson, men jag tycker inte hon passade här alls.
Starlette
2020-11-15
Men vad i hela friden är det här? Jag som älskar skräck, Stephen King och The shining plågades av detta. Kanske max fem läskiga scener, fånig story och Ferguson känns helt fel i sin roll. Skymf. Sätter en 2:a på grund av scenerna som är kopplade till The shining.
2020-11-12
Såg directors cut på 180 minuter, men den kändes inte speciellt lång. Kul hur de refererar till The Shining stundtals och visst finns här en del saker som fungerar bra. Kings speciella känsla dyker upp ibland och på det stora ett bra skräckdrama.
elibaaba
2020-10-30
Väldigt usel fram tills att de kommer fram till huset som utgör platsen för den första filmen. Då höjs filmens kvalitet en aning med snyggt foto och aningen kusligare stämning. Det är synd att filmen slarvas bort för storyn har massiv potential. Men ingen inblandad gör det jobb som krävs, ffa inte i researchen eller karaktärsutveklingen. Rebecca Ferguson överspelar, eller spelar plattityd och saknar djup i sin framställning av en, i grunden, otroligt intressant karaktär. Hon är inte läskig utan mer skrattretande i sin framställning. Hela hennes anhang känns plumpt framarbetat i stil, kläder och karaktärsdrag. Ewan McGregor känns som att han går på tomgång. Också en karaktär med massiv potential som slarvas bort. Och varför ha en B-kopia på Jack Nicholsons karaktär? Ifrågasätter starkt lösningen att ha en helt ny skådis som ska ge ansikte till den historiska karaktären och framställning som Jack gjorde. CGI tekniken är så långt gången att man hade kunnat få fram en föryngrad Nicholson men antar att produktionen saknade tillräcklig budget för att kunna göra en sådan lösning. Hade varit bättre att kapa den rollen och skriva om manuset. Underregisserad, överspelad och saknar all form av stämning som fanns i första filmen.
Spook
2020-10-26
Snudd på 4:a Kings spänning och anda lyser i filmen!
Stan
2020-10-24
Väldigt bra skådespelare, snyggt och så. Men spretig och rörig. Ständiga oljud i bakgrunden och taffligt att lägga till nya scener med Jack Torrance
päronanton
2020-08-07
Jag gillade den. Rebecca Ferguson är cool, Men den är inte mycket till skräck, den har ändå en vis atmosfär som är kuslig.
Hengman
2020-05-25
Inte mycket till rysare, men ganska skön stämning. Spelar i en helt annan, sämre, liga än the Shining.
BarryHero
2020-04-13
Denna uppföljare känns tyvärr rätt omotiverad. Hade föredragit versionen där man själv får bestämma hur det gick för Danny Torrance och hans mor efter skräckupplevelsen på the Overlook Hotel i Boulder, CO. Shining-referenserna var kul (om än lite forcerade) men tyvärr handlar filmen i alldeles för stor utsträckning om det som var det minst intressanta i originalfilmen. Skurkgänget känns inte särskilt otäckt och är nästan snarare komiskt än läskigt. Visst har den dock fortfarande en hel del häftiga och välgjorda scener (t ex eldfajten i skogen) men i slutändan känns det som en uppföljare som tyvärr inte behövdes.