Doktor Sömn

Efter händelserna i "The Shining" får vi här följa Danny Torrance som nu har blivit en medelålders man. Efter att ha levt ett liv som gränsat till döden genom ett självförbrännande alkoholmissbruk (precis som sin far) så har han blivit nykter och bosatt sig i en liten stad i New Hampshire. Där har han fått jobb som vårdare på ett sjukhem och kan med sin synska förmåga ? ge tröst och lugna dem, som ska dö. Patienterna kallar honom Doktor Sömn.

Originaltitel Doctor Sleep
Regissör Mike Flanagan
Manus Mike Flanagan
Genre Skräck, 2010-tal
Skådespelare Ewan McGregor, Rebecca Ferguson, Kyliegh Curran, Bruce Greenwood, Jacob Tremblay, Zahn McClarnon, Emily Alyn Lind, Jocelin Donahue, Carl Lumbly, Alex Essoe, Zackary Momoh, Catherine Parker, Carel Struycken, Robert Longstreet, Selena Anduze

2020-03-21
Naturligtvis är den ju inte i närheten lika bra som The Shining men jag tycker faktiskt ändå att detta är en väldigt bra rulle.
StureStenhög
2020-02-23
Trots att den har en del förtjänster, så är jag av åsikten att The Shining mycket väl kan vara filmhistoriens mest överskattade film. Det är dock en tacksam film att göra en uppföljare på, den är ju så överfylld av nonsens att man lätt kan slänga in ännu mer nonsens utan att det riktigt gör någon skillnad, och det gör Doctor Sleep sannerligen. Rebecka Ferguson är faktiskt väldigt bra, och hennes insats hade förtjänat en bättre film, men hennes gäng är egentligen inget annat än en mer ansträngd variant av vampyrer. Mycket så blir det, ett hopkok av allt möjligt. Men det är åtminstone en bra uppföljare i den meningen att den försöker göra något eget och bygga vidare på föregångaren snarare än att bara upprepa den. Den är också ganska kompetent regisserad, och någon kalkonkänsla infaller aldrig, det är i grunden innehållet som inte håller. Det får i vanlig ordning Stephen King ta på sig
atroxa
2020-02-10
Så långt över förväntan så man blir varm i hela kroppen.
2020-02-03
En av årets (2019) största överraskningar, vem trodde att en uppföljare till The Shining av snubben som gav oss Hush skulle vara en höjdare? Mängder med snygga och inspirerade scener. Kapitelformatet bidrar till en känsla som bärs fram genom hela filmen. Välspelade och starka karaktärer. Stämningsfull musik och filmen känns aldrig för lång trots sina 3 timmar som Directors Cut är. Beroendet hanteras väl och karaktärer känns levande och äkta. Fyran är inte jättestark, jag blir aldrig direkt rädd och jag är inte särskilt djupt emotionellt engagerad, men den är snygg, underhållande, intressant och bra nog för en solklar fyra. Och det är sällsynt!
best_jeppe
2020-02-02
Jag såg Directors Cut versionen och jag gillade den skarpt. Krypande obehag genom större delen av filmen och överlag väldigt spännande. Även fast den var 3 timmar lång så fann jag den aldrig tråkig. Bra insatser av alla skådespelare. Stabil 4a.
psyche_delic
2020-01-26
Kunde nästan varit intressant om den hade varit sin egen film och inte en uppföljare. Istället blev den dum, klumpigt berättad och försökte kompensera med ännu mer illa utfört nostalgitrams. Bortslösad potential.
Supernaut
2020-01-25
Bitvis snyggt foto, men det är väl det enda och det sänks av bitvis fult foto och ful CG. Okej skådespeleri även om de flesta skådisarna väldigt uppenbarligen brottas med att fejka en amerikansk accent.
PeterTheW
2019-12-13
Den började ju riktigt oinspirerat men sen tycker jag den tog sig. Något över förväntan ändå.
92axha10
2019-11-28
En besvikelse för mig. Mer King än Kubrick om det säger något.
haajen
2019-11-22
Inte perfekt men ändå grymt imponerande uppföljare till Kubricks film och adaption av Kings roman. Säker regi, bra insatser av skådespelarna, gripande men aldrig sentimental. Mycket sevärd.