2.2

Dolemite

Dolemite tvingas ha att göra med Willie Green, Mitchell och White, Mayor Daly, och en del utrustning som används till att göra en film, allt för att försöka återfå kontrollen över sin nattklubb. Till sin hjälp har han sina kung fu-horor, Queen Bee och "Pastorn".

Originaltitel Dolemite
Regissör D\'Urville Martin
Genre Action, Drama, Komedi, 70-tal
Skådespelare Rudy Ray Moore, D'Urville Martin, Jerry Jones, Lady Reed
Filmnummer 20712

karlmats
2020-01-23
Efter att ha sett Eddie Murphy rocka loss som Dolemite i den nya hyllningsfilmen till denna klassiska gubbe som jag inte ens hade hört talats om innan fanns det ett visst sug att gå till originalkällan. Hela Blaxploitation-genren är outforskad mark för mig och visst finns det många härliga saker med den, det ser jag redan nu efter en första smak. Överlag är det här fullständigt uselt rent tekniskt, men det har jag inga problem med så länge det är underhållande. Man ser att det är mycket hjärta som gått in i skapandet av den här filmen och det var nog bra att ha sett Murphys version innan för att få lite kontext iaf. En hel del roliga scener och repliker och det jag mest kan likna detta vid är väl egentligen de gamla Seagal-rullarna som aldrig hade mer ambitioner än att visa upp honom som en osannolik actionhjälte. Samtidigt blir det här ganska utdraget trots den blygsamma speltiden. Utfyllnadsscenerna gör att det blir svårt att sy ihop en helhet som lockar fullt ut och trots att inledningen bådade gott ramlar den till slut ner på en ganska stabil 2a till slut. Men nog vill jag se mer av genren, några guldkorn lär det finnas här och det är väl bara att börja gräva.
Raimo_1985
2014-10-12
Skön och rolig, känns väldigt hemgjord, micken syns i bild flera gånger. Många sköna slagsmål.
syltkatt
2014-01-11
väldigt osammanhängande klippt :E
Dutch
2013-06-18
Kult!

2010-09-28
Vad snackar ni om? Den var helt okej. Vilken attityd, vilken känsla!
Gobo
2010-07-08
Fifaen vilken smörja!
DanielMott
2008-07-04
Den bästa dolmen!
DiamondWillie
2005-03-28
Jätte uselt. Så dåligt så att det är en stor skrattfest. Kan inte få något annat än en etta. Rekomenderas!
PalRovhal
2004-09-27
tröttsam skit. Förstår inte varför det finns folk som tycker Rudy Ray Moore är rolig.