3.3

Dolores Claiborne

Den gamla damen Vera Donovan hittas död och hennes inneboende hushållerska Dolores Claiborne anhålls för mordet. Dolores dotter Selena återvänder motvilligt till hemstaden för att hjälpa sin mor. Veras död väcker en mängd förtryckta känslor och minnen till liv. Baserad på en bok av Stephen King.

Originaltitel Dolores Claiborne
Regissör Taylor Hackford
Manus Tony Gilroy
Genre 90-tal, Mysterium, Kriminalare, Drama, Thriller
Skådespelare Kathy Bates, Jennifer Jason Leigh, Judy Parfitt, Christopher Plummer, David Strathairn, Eric Bogosian, John C Reilly, Ellen Muth, Bob Gunton, Roy Cooper, Wayne Robson

ThePatient
2018-03-16
I mitt tycke var den aningen seg i början, men Gud, den tar sig!
HerrNenne
2017-12-19
Riktigt bra, med en grym insats av Kathy Bates.
larsen1976
2017-04-07
Välspelad och bra manus. Dock kan de två timmarna kännas lite sega emellanåt, men bra tillbakablickar mellan varven. Dock kan man tycka att alla trådar inte nystades upp i slutet av filmen, annars hade det nog blivit en fyra.
Starlette
2017-04-03
Grym Bates.
QuiNonStultus
2017-03-09
Jag tycker filmen går runt på Bates, och att hon är behållningen, eventuellt undantaget Mrs Donovan. På dom två hade jag givit en 4a, men t ex detektiven tycker jag inte passar in i tonen, för mycket Dirty Harry, liksom..!
Tatty
2016-11-08
Ganska okej film.
2016-10-29
Mästerverk! En av 90-talets bästa filmer, alla kategorier! Både Jennifer Jason Leigh och Kathy Bates gör riktigt bra ifrån sig!
FUR
2015-05-12
Gillade alla moln-bilder, och Bates är fantastisk som alltid såklart, men rätt svag helhet i övrigt.
2014-11-16
Filmen är otroligt fascinerande och mycket profesionellt utförd. Det känsliga innehållet hanteras varsamt men ändå brutalt målinriktat. Regin är så genomslagskraftig att man får rysningar enbart av den visuella inramningen. Filmen har också läckra övergångar mellan dåtid och nutid. Kathy Bates är helt fenomenal i huvudrollen.
AlbinWesley
2014-10-01
Tycker det mesta är väldigt bra, och i relationerna mellan de tre stora kvinnliga rollerna finns det mycket intressant att kika på. Gillar inte riktigt gammeltantens uttryck, hade hon gestaltats bättre hade det varit perfekt. Snyggt med allt blått, klädsam toning.